Versatel brengt verliezen sterk terug

Telecombedrijf Versatel, dat sinds gisteren deel uitmaakt van de AEX-index, heeft het verlies het afgelopen jaar sterk teruggebracht. Maar of het Amsterdamse bedrijf dit jaar winst gaat maken, wilde het vanochtend tijdens de presentatie van de jaarcijfers niet zeggen. Werd in 2002 nog een verlies van 695 miljoen euro geleden, het afgelopen jaar kwam de onderneming nog 33 miljoen euro tekort. De koers van het aandeel stond vanmorgen op een verlies van 1,3 procent.

Het telecombedrijf is, na een moeilijke periode veroorzaakt door een hoge schuldenlast, het afgelopen jaar sterk gegroeid. De omzet van het bedrijf, waar circa 1.600 mensen werken, klom met 57 procent naar 462 miljoen euro. De sprong in omzet is voor een belangrijk deel te danken aan de overname van een Duits telecombedrijf in maart vorig jaar, waarmee de activiteiten in dat land verdubbelde. Autonoom groeide de omzet met 30 procent.

Versatel is actief in Nederland, België en Duitsland. In al deze landen namen de inkomsten vorig jaar toe. In thuisland Nederland boekte de onderneming de meeste omzet: 225,4 miljoen euro. De Duitse activiteiten brachten 189,6 miljoen euro binnen en in België werd een omzet van 47 miljoen euro behaald.

Financieel directeur M. Lazar noemde de Belgische markt het ,,moeilijkst'' voor Versatel, ondermeer vanwege de sterke concurrentie. Alleen de Nederlandse activiteiten wisten een positieve kasstroom te genereren.

Versatel wil dit jaar, voor het eerst sinds het bestaan van het bedrijf, per saldo een positieve kasstroom laten zien. De omzet moet groeien naar minimaal 570 miljoen euro en het operationeel resultaat (ebitda) moet in ieder geval op 110 miljoen euro uitkomen.

De groei van de onderneming moet komen uit een scala van nieuwe en verbeterde diensten. Nog voor de zomer gaat Versatel in Nederland mobiele telefonie aanbieden, wordt de beschikbaarheid van snel internet (adsl) in Nederland uitgebreid en zal telefonie via internet meer aan de man worden gebracht. Het bedrijf steekt onder meer meer geld in marketing en klantenservice.

Het consumentenmerk van Versatel, Zon, heeft het aantal adsl-aansluitingen zien groeien tot iets boven de 100.000. Het bedrijf wil dit aantal in anderhalf tot twee jaar opvoeren naar ruwweg 500.000 aansluitingen in de drie landen waar het bedrijf actief is.