Recordverlies bij Wegener

Wegener, de uitgever van onder andere het Brabants Dagblad en de Haagsche Courant, heeft vorig jaar een recordverlies van 57,9 miljoen euro geboekt. De omzet daalde met 11,5 procent tot 829,1 miljoen euro. Dat heeft Wegener vanmorgen bekendgemaakt.

Van het verlies wordt bijna tweederde veroorzaakt door een eenmalige afboeking op de Britse direct-marketingdochter Wegener DM UK (voorheen Dudley Jenkins Group).

De omzetdaling is voor de helft het gevolg van het afstoten van Radio 10 en distributiebedrijf Interlanden. De andere helft is een gevolg van de gedaalde advertentie-inkomsten bij de kranten en huis-aan-huisbladen van Wegener.

De regionale kranten zagen de omzet uit advertenties teruglopen met 11,7 procent. Het aantal personeelsadvertenties daalde met 45 procent. Voor dit jaar verwacht Wegener ,,een licht herstel, of althans geen verdere daling'' van de reclame-inkomsten, aldus het bedrijf in een verklaring. Die verwachting is onder meer gebaseerd op de resultaten in het vierde kwartaal van 2003, toen ,,de neerwaartse omzetontwikkeling wat minder scherp begon te worden''.

Wegener rekent in 2004 op een omzet die niet verder daalt. ,,In 2003 is het dieptepunt bereikt'', aldus het bedrijf. Het bedrijfsresultaat zal dit jaar stijgen. Dit resultaat uit gewone bedrijfsvoering daalde vorig jaar met 25 procent tot 41,6 miljoen euro.

Wegener voerde in 2003 een forse kostenbesparing door bij zijn krantendivisie, die goed is voor 80 procent van de omzet. Het personeelsbestand werd met 383 man teruggebracht en in Houten werd een drukkerij gesloten. De uitgeverijen van het Utrechts Nieuwsblad en de Haagsche Courant werden samengevoegd.

Het onderdeel direct marketing (15 procent van de omzet) had vooral in de tweede helft van vorig jaar te maken met een plotseling verslechterende markt. Incidenten zoals de poststaking in het Verenigd Koninkrijk hadden een negatief effect op de omzet en winst.