Philharmonisch klantvriendelijker

Het Nederlands Philharmonisch Orkest wil de komende vier jaar met tal van middelen de zaalbezetting in het Amsterdamse Concertgebouw opvoeren tot negentig procent.

Dat heeft het orkest maandag op een persconferentie bekendgemaakt. Het orkest wil ook de `klantvriendelijkheid' en de service vergroten, en tegemoetgekomen aan veranderingen in de consumentenvraag. Zo worden de laatste tijd steeds meer losse kaarten verkocht, omdat muziekliefhebbers zich niet lang van tevoren willen vastleggen. Er komen keuzeabonnementen, waarbij de concertbezoeker zelf uitmaakt waar hij naartoe gaat. Ook komt er een proefabonnement: als het na twee concerten niet bevalt, kan het probleemloos worden beëindigd.

De muzikale opvoeding van concertgangers die niet erg vertrouwd zijn met klassieke muziek gaat het Nederlands Philharmonisch Orkest aanpakken met een serie belangrijke werken uit de muziekhistorie en musicologische toelichtingen op deze composities.

Bij de gisteren gepresenteerde abonnementenbrochure zit een cd waarop oud-nieuwslezer Joop van Zijl met muziekfragmenten het nieuwe seizoen toelicht. Met `familie'- en `feestconcerten' hoopt het Nederlands Philharmonisch Orkest een ander deel van de publieksmarkt te bereiken.

Chef-dirigent Yakov Kreizberg dirigeert een concertante uitvoering van Verdi's La traviata en treedt ook op bij het Nederlands Kamerorkest, een onderdeel van het Nederlands Philharmonisch Orkest, dat vanaf september zal worden geleid door concertmeester Goran Nikolic.

In Utrecht, waar het Nederlands Philharmonisch Orkest vroeger vaak optrad, worden de komende jaren nauwelijks nog concerten gegeven omdat de omroeporkesten daar nu vaak optreden. Directeur Stijn Schoonderwoerd noemt het ,,tragisch'' dat op de omroeporkesten wordt bezuinigd, maar de omroepen hebben zelf ook steeds minder belangstelling voor klassieke muziek.