KPN doet zich tekort

De KPN-aandelen zijn te goedkoop. Het Nederlandse telecomconcern heeft de afgelopen maanden twee vreselijke blunders begaan, die allebei tot een koersdaling van bijna 10 procent hebben geleid. Maar hoewel het management van KPN tweemaal verkeerde informatie heeft gegeven, heeft het niets gedaan dat erop duidt dat het erop gebrand is waarde te vernietigen. De managementkorting die aan de aandelen wordt toegekend is daarom onterecht.

Kijk maar eens naar de waarde van KPN die, conservatief, geschat kan worden op ruim 18 miljard euro, ruim 13 procent onder de waarde op de beurs. Waaraan heeft het management van KPN dat verdiend? Met name aan een bod op de Britse aanbieder van mobiele telefonie O2, zonder een duidelijke uitleg voor de aandeelhouders. Maar de structuur van het bod - die neerkwam op de oprichting van een nieuw concern dat zowel KPN als O2 zou overnemen - was in feite redelijk verstandig. Het is niet duidelijk waarom KPN hier niet open over is geweest. Maar toen het bod uitlekte, maakte het concern zijn vergissing alleen maar erger door de synergievoordelen te bagatelliseren. Dat gebeurde misschien om de speculatie tegen te gaan dat het bod uiteindelijk omhoog zou gaan.

Bovendien maakt KPN er een gewoonte van om verkeerde informatie te geven.

Herinnert u zich de knullige winstwaarschuwing van afgelopen december nog?

Het concern zei tegen beleggers dat de operationele winst in 2005 1,5 miljard euro zou bedragen - ofwel 500 miljoen euro minder dan de verwachtingen van de markt. Later die dag, toen de aandelenkoers bijna 10 procent was gedaald, noemde het concern dat een 'conservatieve inschatting'

en suggereerde het dat de winst wel eens 300 miljoen euro hoger zou kunnen uitkomen. Dit lijkt nóg een voorbeeld van een poging om de verwachtingen van de markt te beïnvloeden, die vreselijk is mislukt.

Deze pr-blunders zijn des te ergerlijker gezien de staat van dienst van topman Ad Scheepbouwer en financieel directeur Maarten Henderson. Zij hebben het bedrijf van de rand van de afgrond gered en verkeren nu in de positie om veel geld aan de aandeelhouders terug te geven. Deze mannen moeten uiteraard ook de groeivooruitzichten van het bedrijf zekerstellen.

Maar zouden zij werkelijk met een waardevernietigend bod hun prestaties te grabbel gooien? Hun bod was immers - anders dan Vodafone's recente bod op Cingular Wireless - gebaseerd op werkelijke synergievoordelen. Daarom moeten de heren Scheepbouwer en Henderson hun aandeelhouders ervan overtuigen dat ze nog steeds weten wat ze doen. Dan zou de aandelenkoers weer een beetje kunnen opveren.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld.