Mozart en Urk

,,Vanaf mijn zestiende heb ik in Urk in de vis gewerkt. Dat werd na tien jaar zo saai dat ik dolgraag iets anders wilde. In mijn vrije tijd zong ik toen al wel in het Urker Mannenkoor, maar dat was niet echt serieus. En trouwens, affiniteit met zingen heeft iedereen op Urk. Je hebt er alleen al vier mannenkoren! Maar uit nieuwsgierigheid ben ik toch eens met een vriend meegegaan naar zangles. Zijn lerares liet mij toen ook iets voorzingen en een half jaar later zat ik op het conservatorium in Zwolle. Ik vreesde dat een volledige studie niet kon naast mijn baan, maar de directie propte het hele lesrooster voor mij in de middaguren. Daardoor kon ik naast het zingen 's ochtends gewoon in de vis kon blijven werken.''

Tenor André Post werd tijdens een masterclass in Zwolle `ontdekt' door sopraan Charlotte Margiono. Hij studeerde aansluitend aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in de Opera Studio in Amsterdam, en is zeer regelmatig te gast bij de verschillende Nederlandse operahuizen. Bij Opera Zuid zingt Post deze maand de rol van Tamino in Mozarts Die Zauberflöte.

,,Toen ik was afgestudeerd, kon ik meteen van het zingen leven. Een luxe, hoor! Al begrijpen mijn familie en vrienden op Urk soms niet echt waar ik mee bezig ben en hoe het zangersvak werkt. Ze zijn bezorgd of ik wel genoeg verdien. Het enige nadeel van dit beroep is dat het zich moeilijk laat combineren met mijn gezin. Ik ben soms zes weken van huis, en dan mis je van alles. Dat is moeilijk. Maar de vrijheid van het vak is óók enorm, en kunnen leven van muziek is toch fantastisch? Ik vind het moeilijk dat geluk in woorden te vatten.

,,De rol van Tamino in Die Zauberflöte vind ik ontzettend leuk, vooral omdat de muziek van Mozart als boter langs mijn stembanden glijdt. Met het personage zelf heb ik minder. Tamino is een jonge knaap, op weg naar de volwassenheid. Eigenlijk vind ik hem een beetje een doetje. Dat moet je dus acteren, en dat vind ik een leuke uitdaging. In mijn tijd als student aan de Opera Studio heb ik natuurlijk wel acteerlessen gevolgd, maar ik ben er nog niet. Daarom lees ik er nu veel over, theorieboeken over lichaamstaal en emoties op het podium. Dat helpt.

,,Ik heb een makkelijke stem, die in veel verschillend repertoire kan worden ingezet. Dat lijkt aantrekkelijk, maar het is ook gevaarlijk. Iedereen wil dan dat je al snel grote Wagnerrollen gaat zingen, maar dan ben je snel uit- en afgezongen. Ik zing wel Wagner, maar dan de kleinere rollen. En daar blijft het voorlopig bij. Zangpedagoge Margreet Honig, die me coacht bij het instuderen van nieuwe rollen, vindt dat ook beter. Maar hoe mijn stem zich precies zal ontwikkelen, weet niemand natuurlijk ooit helemaal zeker.

,,Van de visafslag naar het podium is natuurlijk een enorme omslag, ook emotioneel. Maar mijn streven heb ik nu al waargemaakt. Lol hebben in het zingen. En zo moet het ook blijven, waar ik in de toekomst ook zal komen. Ik sluit ook niet uit dat ik ooit nog eens een ensemblelid word bij een operahuis in Duitsland, maar zo lang ik het red als freelancer is dat niet nodig.

,,Natuurlijk droom ik wel van de toekomst en alles wat er mogelijk zou kunnen zijn. Maar waar precies mijn dromen me brengen, daarover laat ik me niet uit.''

Die Zauberflöte door Opera Zuid. Tournee van 6/3 t/m 3/4. Inl.:www.operazuid.nl; (043) 3210166. Op 8/4 en 9/4 soleert André Post in Bachs Matthäus Passion door het Limburgs Symfonie Orkest o.l.v. Ed Spanjaard.