Audi onttrekt zich aan malaise bij VW

Terwijl Volkswagen in grote problemen zit, vestigt dochter Audi het ene record na het andere. Boodschap uit Ingolstadt aan Wolfsburg: ,,Het komt allemaal wel weer goed''.

Het waren louter tevreden gezichten die afgelopen week vanachter de bestuurstafel in het Duitse Ingolstadt de zaal in staarden. Het zes man tellende bestuur van de Duitse autoproducent Audi presenteerde voor het tiende achtereenvolgende jaar hogere verkoopcijfers, méér omzet en méér winst.

De met een gouden randje omgeven cijfers moeten echter vooral bij moederbedrijf Volkswagen in Wolfsburg een schok hebben veroorzaakt. Want het relatief kleine Audi, dat vorig jaar 770.000 auto's verkocht tegenover ruim 5 miljoen van het totale VW-concern, zorgde in 2003 met zijn winst van 816 miloen euro voor twee derde van de totale winst van VW van 1,2 miljard.

Audi is daarmee een witte raaf binnen VW, waar bestuursvoorzitter Bernd Pischetsrieder zit opgescheept met de kostbare erfenis van zijn voorganger Ferdinand Piëch, de ingenieur-miljardair die het Porsche-fortuin beheert. Onder Piëch werd de overzichtelijke Volkswagen-stal van VW, Audi, Seat en Skoda uitgebreid met merken als Lamborghini, Bentley en Bugatti.

In de Duitse financiële wereld klinkt steeds luider de opvatting dat het trucje van Piëch bij Audi, waar hij wagens bouwde voor de hogere Duitse middenklasse, bij VW is mislukt. Pischetsrieder moet orde scheppen in de chaos bij VW, dat zich op de valutamarkt heeft onderverzekerd tegen schommelingen van de wisselkoers en prestigieuze producten als de nieuwe Golf en het vlaggenschip de Phaeton – wagens die niet eens zouden kunnen zijn gebouwd zonder de inbreng van de hoogwaardige Audi-technologie – niet van de grond ziet komen.

Niettemin verwacht Audi-voorzitter Martin Winterkorn dat de problemen bij Volkswagen wel opgelost zullen worden. ,,Dat is tot nu toe altijd gelukt. De merknaam staat namelijk nog steeds als een huis.'' Speculaties in Duitsland dat hij op het punt staat Pischetsrieder op te volgen als hoogste baas binnen het concern wijst hij resoluut van de hand. ,,Die verhalen krijg je altijd als het even tegenzit.''

Niettemin is het ook Bernd Pischetsrieder, president-commissaris bij Audi, niet ontgaan dat Audi jaar in jaar uit records behaalt. Winterkorn praat over ,,een beheerste groei naar één miljoen auto's.''

En dat is wel heel andere taal dan bij de lancering van de VW-Phaeton, toen in de autobranche over ,,een nieuwe kannibalisering van de eigen producten bij VW'' werd gesproken. Want de Phaeton lijkt wel erg veel op de Audi A8. Zoals een VW Passat op een Skoda Octavia. Maar van de Phaeton zijn er in Dresden vorig jaar niet meer dan 5.000 gebouwd, van het Audi-vlaggenschip de A8 ruim 20.000.

Vooral in de VS doet Audi gouden zaken met zijn duurste automobiel. In 2003 werden in de VS ruim 86.000 Audi's verkocht en een handvol Lamborghini's, die bij Audi zijn ondergebracht. Hetgeen een substantiële bijdrage was aan de Audi-omzet van ruim 23 miljard euro.

Als moderne ondernemers richt Audi zich nu op China, waar in een joint venture met een Chinese fabrikant de A6 van de band loopt. ,,Helemaal toegesneden op de Chinese behoeften'', zegt Winterkorn, zonder uit te leggen wat die nu specifiek inhouden. Maar op een vraag of er in China ooit een Audi zal worden geproduceerd voor de export naar pakweg de VS of Duitsland, bleef het pijnlijk stil achter de tafel. ,,Zo ver zijn we nog niet'', zegt bestuurder-inkoper E. Schmitt.

Wat China bijdraagt aan de winst van Audi, is onduidelijk. Want het in de joint venture verdiende geld moet in China worden geherinvesteerd en vloeit niet automatisch in de Audi-kas.