Ahold verkoopt winkels in Brazilië

Supermarktconcern Ahold heeft de Braziliaanse winkelketen Bompreço verkocht aan zijn Amerikaanse concurrent Wal Mart. Ook de Braziliaanse creditcardactiviteit Hipercard is verkocht, aan de Braziliaanse bank Unibanco. De waarde van beide ondernemingen bedraagt 500 miljoen dollar (400 miljoen euro), zo heeft Ahold vanmorgen bekendgemaakt.

Bompreço bestaat uit 118 zogenoemde hypermarkten en supermarkten in het noordoosten van Brazilië. Hipercard heeft in dat deel van het land meer dan twee miljoen kaarthouders.

De andere Braziliaanse winkelketen, G. Barbosa met 32 filialen, maakt geen deel uit van de verkoop. Volgens Ahold bedroeg de niet-gecontroleerde omzet van Bompreço vorig jaar ongeveer 2,9 miljard reais (800 miljoen euro).

Ahold verwierf een deel van Bompreço in 1996 via een overeenkomst met de eigenaar, João Paes Mendonça. Ten onrechte telde Ahold tot 2001 de hele omzet van Bompreço mee in de concernresultaten. Dat gebeurde met gebruikmaking van zogenoemde side letters bij de aankoopovereenkomst. In een eerste brief werd ten behoeve van de accountantscontrole Aholds controlerende belang in de onderneming bevestigd. In een tweede – geheime – brief werd dat, ten behoeve van de mede-eigenaar, juist weer ontkend. Toenmalig topman C. van der Hoeven ondertekende deze brief persoonlijk, zo bleek uit onderzoek van deze krant. In 2001 nam Ahold Bompreço helemaal over.

Ahold wil zich terugtrekken uit Zuid-Amerika en met de opbrengst van de verkopen daar de schuldenlast verder verlagen. Die bedroeg eind oktober 2003 bijna 11 miljard euro. De aankondiging komt aan de vooravond van de aandeelhoudersvergadering van Ahold, woensdag. Het aandeel Ahold steeg vanmorgen 3 procent.