Prijzen voor Taiwanees filmdebuut in Rotterdam

`Don't tell Simon.' `Niet aan Simon vertellen', stond al de hele week op het activiteitenoverzicht van het gisterenavond officieel afgesloten 33ste International Film Festival Rotterdam. Dat was natuurlijk de `surprise party' voor festivaldirecteur Simon Field, die per 1 maart aanstaande wordt opgevolgd door Sandra den Hamer. Field werd bij zijn afscheid door de gemeente Rotterdam onderscheiden met de Wolfert van Borselenpenning. Het Franse ministerie van Cultuur benoemde hem tot `Officier dans l'ordre des arts et lettres'.

Sandra den Hamer was de laatste vier jaar van Fields achtjarige directeurschap al naast de Brit aangetreden, omdat het festival volgens het bestuur zo groot was geworden dat het meer gebaat zou zijn bij een tweekoppige directie. Algemeen wordt aangenomen dat Den Hamer, die in 1986 bij het festival begon als medewerker, zich de afgelopen jaren vooral met het `managen' van het festival heeft beziggehouden. Field bleef verantwoordelijk voor de inhoud.

De ceremonie eindigde in een reeks filmische hommages door enkele van `Fields' filmmakers, zoals Tsai Ming-liang uit Taiwan, de Nederlander Kees Hin, de Japanse Naomi Kawase en Jan Svankmajer uit Tsjechië. Voorafgaand aan dit afscheid werden de winnaars bekendgemaakt van de drie Tiger Awards en enige andere prijzen. Uit de 16 eerste en tweede films in het competitieprogramma reikte de jury onder voorzitterschap van filmmaker Julio Bressane drie Tiger Awards uit. Bekroond werden The Missing van Lee Kang-sheng; Unterwegs, de roadmovie vol seksuele spanningen door het voormalige Oost-Duitse niemandsland, van Jan Krüger; en de Bosnische film Summer in the Golden Valley, een gangsterfilm tegen de achtergrond van een traditionele islamitische begrafenis van Srdjan Vuletic. Summer won eerder deze week al de MovieZone Award van de jongerenjury.

The Missing – over een grootmoeder die haar kleinkind, en een kleinzoon die zijn grootvader zoekt – van Lee Kang-sheng, de vaste acteur van de toonaangevende Taiwanese filmer Tsai Ming-liang, kreeg ook de KNF-prijs van de Nederlandse filmkritiek. De jury onder voorzitterschap van NRC Handelsblad-filmrecensent Bianca Stigter sprak de hoop uit dat de film samen met Good Bye, Dragon Inn van Lee's leermeester Tsai Ming-liang voor Nederlandse distributie zou worden opgepikt. Beide films waren oorspronkelijk als tweeluik bedoeld. De Chinese titels van de films Bu jian (The Missing) en Bu san (Good Bye, Dragon Inn) vormen tezamen een oud spreekwoord dat zegt: ga niet weg voordat wij elkaar gezien hebben, oftewel: blijf op me wachten. Beide films gaan over verlies en weemoed over voorbije tijden. The Missing ontving ook de Netpac-prijs ter promotie van de Aziatische cinema.

De FIPRESCI-jury van de internationale filmkritiek beloonde het Japanse debuut Peep `TV' Show, van documentairemaker en mediactivist Yutaka Tsuchiya. Deze film verbeeldt gebruikmakend van het visuele jargon van sms-berichten en internetesthetiek de vervreemding van een aantal jonge mensen in Tokio.