Nieuwe gladiatoren

Nieuwe gladiatoren vechten niet maar zingen en drinken Pepsi, ziet Paul Steenhuis.

Britney Spears verscheen in een zwarte strapless avondjurk van Dolce & Gabanna, Beyoncé in een blauwe jurk die goed paste bij de blauwe loper, en Pink droeg een diep uitgesneden zwart-witte jurk, afgelopen maandagavond in The National Gallery in Londen.

De speciaal gelegde blauwe loper gaf al aan dat het niet om een standaard rode loper-bijeenkomst ging. Blauw is een belangrijke kleur voor het colamerk Pepsi – rood is voor dat andere colamerk.

Pepsi investeert veel geld in zijn jonge en hippe imago – met als voorlopig hoogtepunt het reclamefilmpje dat afgelopen maandag in première ging, waarin de drie zangeressen als schaars geklede gladiatoren in een Romeinse arena strijden om een blikje Pepsi, dat ze de slechterik, de kwaadaardige Romeinse keizer afhandig maken. Die keizer wordt gespeeld door popzanger Enrique Iglesias, zoon van popzanger Julio Iglesias.

Het groots opgezette, in Rome opgenomen reclamespektakelfilmpje heet `New Gladiators'. De hoofdrol is weggelegd voor de drie popdiva's Spears, Beyoncé en Pink, alledrie gekleed in schaarse gladiatoren-outfit. ,,Het was fantastisch om met artiesten als Pink en Beyoncé te werken'', zei Spears op de première tegen persbureau Reuters, ,,Ik moest mezelf in mijn arm knijpen, ik geloofde het niet.''

De gladiatorzangeressen zetten in het filmpje de arena op stelten door een vernieuwde versie van de Queen-hit We will rock you te zingen, in plaats van te vechten. Ze `rocken' het stadion zo dat de schatkist met colablikjes met keizer en al van de keizerlijke tribune valt.

Schrijver van de hit, Queengitarist Brian May, was ook op de première aanwezig afgelopen maandag. Een `uitverkoop' vond hij het hergeberuik van zijn hit voor een commercial niet. ,,Ik denk dat dit filmpje uiteindelijk een kunstwerkje is: d'r zit meer geld en talent in dit reclamefilmpje dan in wat dan ook'', zei hij. En: ,,Freddie zou het fantastisch gevonden hebben,'' zei hij, verwijzend naar de aan aids overleden leadzanger van Queen, Freddie Mercury.

Nu is het afwachten of de sexy gladiator-look ook als voorbeeld voor de mode op straat zal gaan werken; het filmpje zal het hele jaar door te zien zijn, als onderdeel van de `Dare for More' (`Durf meer') campagne. Beyoncé heeft ook een contract met modekoning Tommy Hilfiger gesloten, werd donderdag bekend: de blonde zwarte zangeres wordt boegbeeld van een nieuw parfum van Hilfiger wordt. Beyoncé: ,,Ik hou van parfum, dus deze nieuwe relatie met Tommy Hilfiger Toiletries is de vervulling van een van mijn dromen. Ik kan niet wachten om te beginnen.'' (Reuters, AP)

New Gladiators is te zien:

www.pepsichart.com/music/