Een verwarrende milkshake

Vier jaar geleden werd Kelis beroemd met het schreeuwnummer `Caught Out Now'. Ongetwijfeld droeg de clip bij `Caught Out Now' bij aan het hitsucces van dit nummer. In het filmpje gaf ze haar ontrouwe minnaar een pak slaag, sloeg een interieur aan diggelen en leidde een leger vrouwelijke lotgenoten door een straat, terwijl ze schreeuwde: `I hate you so much, right now, aaarrrggh'.

Het was duidelijk: Kelis was niet een van de duizenden willige arrenbiepoezen die MTV dagelijks laat zien, maar een echte `bitch' die in navolging van James Brown zei: `Mama don't take no mess'. Op haar website valt dan ook te lezen dat ze een `profemale' artiest is.

Een paar jaar lang leek Kelis een one-hit-wonder te worden. Maar nu heeft ze dan weer een hit met `Milkshake', een geweldig nummer met een tekst die niet uit je hoofd verdwijnt: ,,My Milkshake brings all the boys to the yard''. Kelis rapt en zingt dat de jongens haar `milkshakes' het best vinden en dat ze andere meisjes het recept kan leren: `I can teach you, but I have to charge'.

In de clip zien we Kelis, gehuld in een strakke broek en een truitje met een laag decolleté, in een Amerikaanse diner. Begerige jongensogen volgen haar bewegingen en geile poses. Ook de lusten van de kok wekt ze op door haar strakbebroekte achterste, met het begin van de bilspleet zichtbaar, naar hem toe te keren. De serveersters gaan gehuld in hotpants en schudden, net als in al die andere arrenbieclips, kunstig met hun welgevormde billen.

`Milkshake' is een verwarrende clip. De reputatie van Kelis als `profemale artist' doet vermoeden dat de clip is bedoeld als een parodie op de gemiddelde arrenbieclips waar vrouwen louter geile decorstukken zijn. Probleem is alleen dat degenen die Kelis voor het eerst zien de clip nooit als parodie zullen zien. Zeker, er zitten beelden in die `over the top' zijn, zoals overstromende en rondspattende milkshakes. Maar omdat zulke overdreven en afgekloven metaforen voor ejaculaties ook in serieuze arrenbie-clips vaak worden gebruikt, blijft Kelis' clip onherkenbaar als parodie.

Natuurlijk kun je beweren dat Kelis in `Milkshake' leert hoe vrouwen mannen met seks kunnen manipuleren en zo toch uiteindelijk de baas zijn, maar dit kan elke sekspoes in de de gemiddelde arrenbieclip ook over zichzelf zeggen. Zo laat `Milkshake' de kijker in verwarring achter: is Kelis nu de vrouw die haar ontrouwe vriend een pak rammel geeft of is ze toch een doodnormale behaagzieke arrenbiester? Of is ze allebei?