Een goedkope ruimtewagen

Hoe duur is autorijden? Zeven automobilisten becijferen de kosten van hun mobiliteit. Vandaag Pieter Snip, een van de ruim 500.000 rijders in een auto-van-de-zaak.

Consultant Pieter Snip (50) mocht twee jaar geleden een auto-van-de-zaak uitzoeken. Van het automatiseringsbedrijf waar hij in dienst trad, kreeg hij een leasebudget van 637 euro per maand. Wegens het grote aantal kilometers moest hij een dieselauto nemen. In de keuze van het merk was hij vrij. Maar dat het een Citroën zou worden, stond voor Snip bij voorbaat vast. Zijn leven lang is hij al verknocht aan dit Franse merk.

Snip bestelde een zilvergrijze Citroën Picasso 2.0 HDI. Deze eivormige ruimtewagen overschreed het toegestane leasebudget ruimschoots. Geen punt, het verschil – 130 euro – houdt zijn werkgever maandelijks in op zijn salaris. Snip: ,,Bij de keuze heb ik me niet door het leasebedrag laten leiden. Ik reed in een Citroën Xantia en wilde wat betreft comfort geen stap terug doen. En ik heb een stevige auto nodig, want 's zomers gaan we met de caravan op stap.'

Vanuit zijn woonplaats Berkenwoude, een dorpje in de Krimpenerwaard, rijdt Snip diverse keren per week naar kantoor in Amstelveen. In totaal reed hij vorig jaar ruim 18.000 kilometer voor zijn werkgever. Privé gebruikte hij de auto 12.700 kilometer. Zijn baas rekent geen vaste bijdrage voor de privé gereden kilometers, zoals veel werkgevers wel doen. Zonder bijkomende kosten mag Snip 13.500 kilometer per jaar rijden. Voor elke kilometer daarboven brengt zijn werkgever hem 25 cent in rekening.

Met behulp van zijn administratie becijfert Snip in een handomdraai zijn mobiliteitskosten. De rekensom over 2003 ziet er als volgt uit: zijn Citroën Picasso heeft een cataloguswaarde van 25.132 euro. Een kwart van dat bedrag, de zogenoemde fiscale bijtelling, geldt als inkomen waarover belasting moest worden betaald. In Snips geval kwam de bijtelling neer op 6.283 euro. Van dat bedrag mocht hij de 1.560 euro (12130) aftrekken die zijn werkgever op zijn salaris inhield wegens de overschrijding van het toegestane leasebedrag. Over de resterende 4.723 euro moest Snip 42 procent inkomstenbelasting betalen, te weten 1.984 euro. Tezamen met de eerder gememoreerde inhouding op zijn salaris van 1.560 euro bracht dat de totale kosten van zijn bedrijfsauto vorig jaar op 3.544 euro. Per privé gereden kilometer kwam dat neer op 28 cent de kilometer.

Een aanvaardbaar bedrag, zegt Snip. Vergeleken met de privé-auto die hij tot 2001 had, is zijn auto-van-de-zaak een stuk voordeliger. ,,En wat dacht je van de soresreductie?' zegt Snip lachend. ,,Van het onderhoud van mijn lease-auto zie ik never nooit een rekening. En reserveren voor een nieuwe auto hoeft ook niet meer. Als het leasecontract over twee jaar afloopt, krijg ik gewoon weer een andere.' In de file staan met een lease-auto voelt volgens Snip niet anders dan met een privé-auto. ,,Met die auto-van-de-zaak rijd ik net zo voorzichtig.' En wassen? Met een grijns: ,,Net zo vaak als vroeger. Namelijk heel af en toe.'

Snip behoort tot de grote groep leaserijders die profiteren van de recente vereenvoudiging van de fiscale regels. In 2004 bedraagt de verplichte bijtelling nog maar 22 procent. Die verlaging met 3 procent betekent dat de consultant dit jaar 316,67 euro minder kwijt is aan zijn auto. Bij een gelijkblijvend privé-gebruik zullen de kosten per kilometer dalen naar 25 cent. ,,Van mij had die verlaging niet gehoeven', zegt Snip. ,,De versimpeling van de belastingregels heeft vreemde gevolgen.'

Overigens kan het nog veel goedkoper dan 25 cent per kilometer, zegt Snip. Hij wijst op de 18 jaar oude Daihatsu Charade die zijn vrouw gebruikt om mobiel te blijven in de polder. Inclusief de jaarlijkse APK-keuring, materialen (het onderhoud doet Snip zelf), wegenbelasting, verzekering en brandstof kost de kleine Japanner slechts 12 cent de kilometer.

En het kan ook leuker, zegt Snip. In zijn garage trekt de consultant even later de beschermhoes van een knalrode Triumph Herald 13/60, die hij onlangs heeft gekocht. Dit jaar gaat hij de 34 jaar oude Engelse sportauto helemaal demonteren en in de originele staat terugbrengen. ,,Als je de hele dag achter de computer zit, is het leuk om in je vrije tijd iets met je handen te doen.'

Dit is het tweede deel in een serie over de kosten van een auto. De redactie is op zoek naar een gezin met een wagenpark van drie of vier auto's. Reacties naar: ribbens@nrc.nl