`Documenta 12 zal het spektakel omzeilen'

Roger M. Buergel wil ook oude kunst gaan tonen op de Documenta. Dat heeft de nieuwe artistiek leider van de vijfjaarlijkse tentoonstelling gezegd in een interview met de Duitse krant Die Zeit. Buergel beschouwt de Documenta als een `Museum voor 100 dagen' waar plek moet zijn voor `de moderne kunst sinds 1789'. ,,Veel van deze grote tentoonstellingen zijn zo willekeurig'', zegt Buergel. Mij staat tegen dat het erom gaat zoveel mogelijk deelnemers op te voeren, om zo een actuele stand van zaken in de kunst te bieden. Dat is mij te oppervlakkig.''

De Documenta is een van de grootste internationale tentoonstellingen op het gebied van de hedendaagse kunst en zal in 2007 voor de twaalfde keer in Kassel gehouden worden. Vorig jaar trok de manifestatie, die eenmaal in de vijf jaar plaatsvindt, 650 duizend bezoekers. De benoeming van Buergel (Berlijn 1962), een onafhankelijke tentoonstellingsmaker, kwam afgelopen december als een verrassing. Hij is geen internationaal gevierde curator, zoals zijn voorgangers Catherine David en Okwui Enwezor.

Buergel studeerde filosofie en economie aan de Universiteit in Wenen, waar hij sinds 1983 woont. Momenteel is hij als docent verbonden aan de Lüneburg Universiteit in Duitsland.

In het interview met Die Zeit noemt Buergel het ,,een ramp'' dat het in de kunstwereld tegenwoordig vooral om hoge bezoekersaantallen draait. ,,Documenta 12 zal het spektakel omzeilen'', aldus Buergel. ,,Ik wil geen volgestopte, onverteerbare tentoonstelling maken. Waarom zou er bijvoorbeeld in het Fridricianum geen zaal leeg mogen staan? Kunst heeft ruimte nodig en de bezoeker ook.'' De Duitse curator kondigde aan dat hij het tentoonstellingsoppervlak wil vergroten. Er zullen zeker drie nieuwe locaties aan de Documenta toegevoegd worden.

Buergel maakte verder duidelijk dat hij, in navolging van David en Enwezor, een politiek geëngageerde tentoonstelling zal maken. ,,Kritiek op het kapitalisme wordt een van de hoofdthema's van de Documenta.'' Anders dan op de afgelopen twee edities zal videokunst hierin geen grote rol spelen. Buergel: ,,Dat zoiets als video de sterkste munt van de kunst geworden is, vind ik werkelijk idioot. Tegenwoordig filmt iedereen, of hij nu schilder, beeldhouwer of fotograaf is. Daaronder lijdt de esthetische kwaliteit. Documenta 12 zal mooi worden.''