`Vandaag geen dure bussen'

,,Er worden geen vervangende bussen ingezet, want daar is geen geld voor bij NS.'' Dat hoorde vanochtend reiziger Jurgen Friedrichs op station Utrecht centraal van NS-personeel. Friedrichs was één van de honderden reizigers die daar vandaag strandden, omdat zich op het traject Utrecht-Geldermalsen een aanrijding had voorgedaan. Het treinverkeer naar het zuiden kwam daardoor langere tijd stil te staan.

Friedrichs stond anderhalf uur op het station te wachten toen hij hoorde, tot tweemaal toe, van twee verschillende personeelsleden van NS, dat de vervangende bussen te duur waren voor NS. ,,Ik dacht eerst dat ze een grapje maakten'', zegt Friedrichs. ,,Maar het was bloedserieus bedoeld. Ik vind dit stuitend.''

,,Klopt niks van'', zegt een woordvoerder van NS. Ten eerste heeft er wel een aantal bussen gereden, zegt hij. ,,Ten tweede, áls dit al door ons personeel gezegd is, verwoordt het absoluut niet het beleid van NS.'' Hoewel, zegt de woordvoerder, het beleid met vervangende bussen is inderdaad wel veranderd. ,,Vroeger werden bij elke storing automatisch bussen ingezet. Maar sinds 1 juli 2003 doen we dat niet meer. Niet uit kostenoverwegingen, maar door ervaring. Zo weten we bijvoorbeeld dat een aanrijding op het spoor ongeveer anderhalf uur oponthoud oplevert. Dan heeft het geen zin meer bussen in te zetten, zeker in de spits. Die kunnen nooit op tijd ter plekke zijn'', zegt de woordvoerder.

Reizigersorganisatie Rover ,,is op de hoogte van de beleidswijziging over de vervangende bussen'', zegt een woordvoerder. ,,Maar in dit geval duurde het veel langer dan anderhalf uur.'' Rover wil dat NS het personeel ,,erop gaat aanspreken deze verwarrende berichtgeving niet meer aan reizigers te verstrekken''. Dat heeft NS beloofd. NS wil ook graag nog benadrukken dat vervangend busvervoer ,,in Nederland absoluut uniek is in de wereld.''