Lage prijzen dwingen tot saneren

Anderhalf jaar na zijn aantreden, maakt topman Bruijniks met Laurus een kleine winst. Na de mislukte Konmar-operatie dwingt de prijzenslag hem nu opnieuw tot sanering.

Supermarktbedrijven Laurus (Super De Boer, Edah, Konmar) gaat snijden in zijn loonkosten. Hiermee wil het concern een deel van de uitgaven voor de prijzenoorlog tussen supermarkten betalen.

Hoe Laurus wil bezuinigen op de loonkosten is ,,nog onderwerp van interne discussie'', zegt bestuursvoorzitter Harry Bruijniks van het supermarktconcern. Gedwongen ontslagen sluit hij ,,op dit moment'' uit.

Over het bedrag dat Laurus wil bezuinigen op personeelskosten, wil Bruijniks niets zeggen. Binnen enkele maanden komt hij met een uitgewerkt plan. Laurus, na Albert Heijn het tweede supermarktbedrijf van Nederland, heeft bijna 29.000 werknemers. Daarnaast werken er nog ongeveer 10.000 mensen bij Laurus-winkels die eigendom zijn van zelfstandige ondernemers.

Bruijniks: ,,Als de consument lage prijzen wil, is het gevolg dat je de kosten verlaagt. Daar horen ook loonkosten bij. We kunnen onze ogen niet sluiten voor het feit dat de consument prijsgevoeliger is geworden. Als we onze kosten niet weten te beperken, ben je snel out of business in deze branche.''

In de zomer van 2002 stond Laurus op de rand van een faillissement. Na de redding door een bankenconsortium en het Franse Casino en daarna de verkoop van de slecht draaiende supermarktketens in Spanje en België, wist Bruijniks sinds zijn aantreden in het najaar van 2002 het bedrijf uit de rode cijfers te halen. Hoe groot de bescheiden winst over het afgelopen jaar is, maakt hij over enkele weken bekend.

De prijzenoorlog dwingt Bruijniks opnieuw te saneren. Sinds oktober vorig jaar hebben alle supermarktketens de prijzen van veel artikelen verlaagd. Dat ging ten koste van de toch al lage winstmarge bij Laurus. Bovendien verloren alle drie winkelketens sinds het begin van de prijzenoorlog marktaandeel aan de concurrentie. Bruijniks: ,,Mijn streven is om dit jaar de marktgroei bij te houden. Daarom moeten we maatregelen nemen''.

De topman van Laurus noemt als voorbeeld van beperking van de loonkosten de komende invoering van een automatisch bestelsysteem van goederen. Nu worden de bestellingen elke dag door winkelpersoneel met de hand ingetikt. ,,Behalve op de loonkosten, willen we dit jaar ook aanzienlijk besparen op transport- en huisvestingskosten.''

Om het dalend marktaandeel van Edah - waarvan er nu 269 winkels in Nederland zijn – te stoppen, wil Bruijniks de komende jaren een groot deel van de merkproducten uit het assortiment van deze Laurus-supermarkt schrappen. Van de ongeveer 5.000 merkproducten, zoals Unox, Douwe Egberts, Hak en Pampers blijven er ruwweg 3.000 over. Daarmee brengt Edah het prijsniveau omlaag. Om het verlies van de merkproducten op te vangen voert Edah het aantal huismerkartikelen op. Dat gaat dit jaar van 775 naar ongeveer 1325. Daarna zal dat verder worden vergroot.

Bruijniks vindt dat er teveel productvarianten bij Edah staan. Bovendien zijn huismerkartikelen ruwweg 20 tot 35 procent goedkoper dan vergelijkbare A-merken. Dit beleid gaat vooral ten koste van grote ondernemingen, zoals Unilever, Procter & Gamble, Danone, Campina en Heineken, die vaak tientallen verschillende producten in Edah-winkels verkopen. ,,We hebben nu misschien wel tien smaken Hertog IJs'', zegt Bruijniks. ,,Dat willen we terugbrengen naar vier.'' Hertog is een van de merken van voedings- en zeepconcern Unilever.

Bruijniks zegt dat het prijsniveau van Edah sinds de prijzenoorlog onder dat van Ahold-supermarkt C1000 ligt, hij schat 0,5 procent. Hij gaat dat verschil verder oprekken. Ook wil de Laurus-topman de prijskloof met Dirk van den Broek/Bas van der Heijden verder verkleinen. Dirk is volgens hem 6 à 7 procent goedkoper dan Edah.

Ook Super De Boer moet goedkoper blijven dan Albert Heijn, zegt Bruijniks. Daarom werden afgelopen woensdag de prijs van veertig veelverkochte producten verlaagd bij de 369 vestigingen van Super De Boer.

Een ander doel van Laurus is om dit jaar Konmar uit de verliezen te halen. Die winkels zitten al jaren in de rode cijfers. De hoogte van die verliezen leidde in 2002 bijna tot het faillissement van het moederconcern Laurus. Het grootste deel van de Konmars wordt sinds vorig jaar omgebouwd naar een Super De Boer of Edah. Na de operatie blijven er van de aanvankelijke 120 Konmars veertig over.