`Ik heb er al mijn spaargeld ingestoken'

Acteur Lee Kang-sheng was tot nu toe vooral bekend vanwege zijn rollen in Taiwanese films. Het door hem geregisseerde `The Missing' maakt vanavond kans op een Tiger Award.

Vanavond worden in De Doelen de VPRO Tiger Awards uitgereikt. Een van de kanshebbers is Lee Kang-sheng, die met The Missing (Bu jian) als regisseur debuteert. Als acteur is hij al veel langer bekend. Lee speelde sinds 1991 (The Kid) in alle films van de Taiwanese meester Tsai Ming-Liang, die hij op straat in Taipei was tegengekomen. In die melancholieke, trage films lijkt Lee (1968) het brandpunt van alle eenzaamheid op deze wereld. In zijn eigen film komen geen personages van zijn leeftijd voor.

The Missing gaat over een oma die in een park haar kleinzoontje van drie kwijtraakt en over een puber die zijn opa zoekt. Het is hartverscheurend. De film vormt een tweeluik met Tsai's Goodbye, Dragon Inn, waarin Lee ook weer acteert. Lee is klein en zo tenger dat hij je ook in levende lijve een beetje bang kan maken.

Het ligt voor de hand om uw film met die van Tsai Ming-liang te vergelijken. Wat is het verschil?

,,Ik heb alles van Tsai geleerd. Hij heeft me ook met deze film geholpen. Toch is mijn film heel anders. Mijn beeldtaal is veel krachtiger en The Missing vertelt iets meer een verhaal dan gebruikelijk is in de films van Tsai.''

Wat is er krachtiger aan uw beeldtaal?

,,Ik denk bijvoorbeeld aan de scène die zich in een computerspeelhal afspeelt. Ik heb zelf veel in zo'n hal gezeten, ik weet hoe dat voelt. Je wordt één met de machine. Dat heb ik veel harder gefilmd dan Tsai zou kunnen doen.''

Waarom wilde u regisseren?

,,Ik verdien met acteren net genoeg om rond te komen. Dus ik wilde wel eens wat anders proberen. En als je vaak films maakt, raak je vanzelf geïnteresseerd in wat er achter de schermen gebeurt. Geld heb ik met deze film nog niet verdiend, ik heb er al mijn spaargeld ingestoken.''

De scène in het park is erg mooi gefilmd. Vaak kun je de oma bijna niet zien; ze verdwijnt achter bomen of heuveltjes terwijl ze iedereen aanklampt.

,,De vrouw die de oma speelt is geen actrice, dus de mensen die daar met hun kinderen aan het spelen waren, herkenden haar niet. Zij wisten niet dat er gefilmd werd. Ik heb tegen Lu gezegd dat ze in het gebied dat de camera kon bestrijken rond mocht lopen en niet te veel achter bomen moest gaan staan.''

Heeft u achteraf aan de mensen verteld dat er niet echt een jongetje zoek was?

,,Ja. Sommigen waren erg boos. Toen heb ik ze een gratis kaartje voor de film beloofd.''

Al vrij snel houdt de oma op met zoeken. Ze gaat naar het graf van haar overleden echtgenoot.

,,Ik heb The Missing gemaakt toen mijn vader net was overleden. Hij had Alzheimer. Ik vind dat ik tijdens zijn ziekte niet goed genoeg voor hem gezorgd heb. De mensen die in The Missing werkelijk ontbreken zijn de mensen van mijn eigen generatie. Die zijn altijd maar bezig met geld verdienen. Ze ontrekken zich aan hun verantwoordelijkheid.''

Heeft u kinderen?

,,Nee, maar mijn broer wel. Zijn zoontje werd vlak na het overlijden van mijn vader geboren. Dat was een geschenk. Ik zie mijn neefje als de reïncarnatie van mijn vader. We zorgen erg goed voor hem.''

Waarom gaat de oma in de film naar dat graf als ze haar kleinzoon zou moet zoeken?

,,Ze smeekt hem haar te helpen het kind te vinden. Je zou kunnen zeggen dat dat gelukt is. Aan het eind van de film zie je een oude man met het jongetje aan de hand. Misschien is dat wel een geest.''