Voorkeur theater

Gaga

Alex d'Electrique brengt een parabel over een koning die zijn zoon gevangen houdt omdat hij in de sterren heeft gelezen dat de jongen zijn rijk in het verderf zal storten. De monologen van de zoon, met flarden van Calderón en Gombrowicz, worden woedender naarmate z'n machteloosheid toeneemt. Er tekent zich een parallel af met de bijbelse God en Zoon. Met Martin Hofstra, Raymonde de Kuyper en Raymond Spannet.

T/m 31 jan Frascati, Amsterdam. 4 febr Assen, De Kolk. 5 febr Emmen, De Muzeval. Inl 020-6164004 of www.alexdelectrique.nl.

Youp van 't Hek

`Midlife komiek' Youp van 't Hek vraagt zich in nieuwe voorstelling Prachtige paprika's af hoe het leven na het passeren van de vijftig nog leuk kan blijven. Wederom bereikt hij grote hoogten in het creatief beledigen van de personen die overgangskleien en ,,beginnen met afbouwen''.

Van 't Hek kiest niet voor één verhaallijn, hij heeft duidelijk de teugels laten vieren, loopt losjes en met natuurlijk overwicht van het ene naar het andere verhaal.

29-30 jan Leeuwarden, Harmonie. 3-7 febr Apeldoorn, Orpheus. 10-12 febr Breda, Chassé. Inl. www.youp.nl.

Blauw/Oranje

Het Nationale Toneel speelt Blauw/Oranje, een nieuw toneelstuk van de Brit Joe Penhall. De mysterieuze Afrikaan Chris (Dennis Rudge) beweert dat hij de zoon is van beroemde vaders als Muhammad Ali en Idi Amin. Tussen hem en twee artsen (Pieter v.d. Sman en Bram v.d. Vlugt) ontstaat een woordenstrijd over normaal of gek zijn. De zieke sleept de zogenaamd niet-zieken in een noodlottige val mee.

29-30 jan Utrecht, Stadsschouwburg. 31 jan Alphen a/d Rijn, Parktheater. 4 febr Goudse Schouwburg. 5 febr Wageningen, Junushoff. Inl 0900-456789 of www.nationaletoneel.nl.

Mank

Het Maastrichtse gezelschap Het Vervolg heeft de roman Mank van Herman Brusselmans bewerkt voor toneel. Zoals veel van zijn romans beschrijft Mank (2002) een dag uit het leven van Herman Brusselmans. Deze verbaal agressieve man vult zijn dag met herhaalde bezoeken aan de schoenmaker omdat de zool van zijn laars loszit. Tijdens een `mankende' wandeltocht door de stad ontmoet hij allerlei merkwaardige buurtgenoten. Bewerker en regisseur Léon van der Zanden plaats de Brusselmansiaanse figuren in een decor van boekenkasten, autowrakken en een schoenenberg, die verwijst naar de schoenlapperij die Brusselmans frequenteert. Mank heeft een goede vaart, veel slapstick, verrassende opkomsten, en is mede dankzij het sterke spel van de hele cast geestig en onderhoudend. Van der Zanden maakte eerder toneelbewerkingen van De avonden van Gerard Reve en De gelukkige huisvrouw van Heleen van Royen. Brusselmans staat ongeveer tussen die twee in. Hij heeft veel van zijn held Reve geleerd: eindeloos geouwehoer, het uitbouwen van een alledaagse gebeurtenis tot een hilarische soort conference, stilistische hoogstandjes, sterke oneliners, repeteergrappen en ironie. Maar in andere opzichten lijkt hij meer op Van Royen; kankeren, stilistische slordigheden en mateloze doordraven. Het zijn alledrie schrijvers wier boeken om hun sterke persoonlijkheid draait, en voor wie de humor voorop staat.

T/m 20 febr Derlon Theater, Maastricht. Inl 043-3507171 of www.hetvervolg.nl.