Voorkeur beeldende kunst

Jacob Maris (1837-1899) t/m 8 febr in het Teylers Museum, Spaarne 16, Haarlem. Di-za 10-17u, zo 12-17u; Shinkichi Tajiri t/m 4 april in Museum Het Valkhof, Kelfkensbosweg, Nijmegen. Di t/m vr 10-17u; za zo 12-17u; Fischli & Weiss tot 8 febr Musem Boijmans Van Beuningen, Museumpark, Rotterdam. Diza 10-17u, zo 11-17u; Martin Kippenberger tot 1 febr Van Abbemuseum, Bilderdijklaan 10, Eindhoven. Di-zo 11-17u; MAPPA: Yael Davids 1994-2003 t/m 29 febr in Museum De Paviljoens, Odeonstraat 5, Almere. Wo, za, zo 12-17u, do en vr 12-21u. Performance: 29 febr 15u.

Egyptische Kunst

De fraai bewerkte kop van opperarchitect Amenhotep is een van mooiste stukken op de expositie in het Rijksmuseum van Oudheden, waar 214 voorwerpen te zien zijn uit het Myers Museum in het Engelse Eton College. De meeste voorwerpen zijn zo klein dat er soms een vergrootglas aan te pas moet komen om het vakmanschap van de kunstenaars te bewonderen. Ze zijn gemaakt over een periode van bijna 4.000 jaar, de oudste dateren van 3500 v.Chr.

De kleine meesterwerken van Egypte t/m 29 febr Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28, Leiden. Di-vr 10-17u, za-zo 12-17u.

Antonio Saura

De Spaanse schilder Antonio Saura (1930-1998) was zijn leven lang agnost en anti-klerikaal. De serie kruisigingen, die hij tussen 1956 en 1996 schilderde en waarvan nu enkele te zien zijn in het Cobra Museum zijn dan ook niet religieus geïnspireerd. Eerder mythisch en existentialistisch. Saura schilderde zijn eerste kruisigingen in 1956, direct nadat hij het surrealisme had afgezworen en zich had bekeerd tot het abstract expressionisme van Pollock en De Kooning.

Antonio Saura, kruisigingen t/m 18 apr in Cobra Museum, Sandbergplein 1-3, Amstelveen. Di-zo 11-17u.

Mark Bijl

De Nederlandse kunstenaar Marc Bijl (1973) spuit letters op zuilen of fouilleert tasjes van oude dames in de Berlijnse metro. Hij liet zijn naam en functie achter op billboards van bouwbedrijven, plaatste een betonnen Nike-logo op Alexanderplatz, spoot Adidas-logo's op Nike-reclames en schilderde de Hollandse leeuw op oranje vuilniswagens. `Corporate graffiti' noemt Bijl zijn acties. Zijn videowerk is op dit moment te zien in de Upstream Gallery in Amsterdam.

Marc Bijl, t/m 7 febr in Upstream Gallery, Kromme Waal 11, Amsterdam, wo-za 12-18u.

Tacita Dean

Een van de belangrijkste elementen in het werk van de Engelse kunstenaar Tacita Dean (1965) is de tijd, als traag ritueel. Met de camera zoekt ze naar een statische opname die dingen laat gebeuren binnen het frame van het beeld, in plaats van dat de camera de dingen volgt. De toeschouwer kijkt als het ware door de lens met de filmer mee. Een aantal van Deans films, die in tijd variëren van zeven tot twintig minuten, zijn te zien op een overzichtsexpositie in De Pont in Tilburg. Ze zijn zo dwingend dat het onmogelijk is ze niet van begin tot eind te bekijken. In Pie (2003) zoeken eksters bij het vallen van de avond hun plek voor de nacht in de toppen van een boom, hun silhouetten steken scherp af tegen de oranje lucht. In zeven minuten ontstaat steeds meer gekwetter en steeds meer duisternis. Soms is het verhaal lang en dramatisch. Zoals dat over David Crowhurst, die in 1968 als een van negen rivalen meedeed aan de eerste solo-zeilrace rond de wereld en die uiteindelijk alle radiocontact verbrak en zelfmoord pleegde door van zijn kleine trimaran te springen. Zijn boot, met de logboeken, is later teruggevonden en ligt nu te vergaan op een Caribisch eiland. Een hoogtepunt van de tentoonstelling is de film Baobab (2002), waarin Dean apebroodbomen op West-Madagascar filmde in zwart-wit. Ze doemen op als brontosaurussen, met huidplooien, wratten en navels op hun gedrongen stammen. Het beeld verandert uiterst langzaam en roept het langzame leven van de bomen op. Het licht is zo gering dat het, ook al schijnt de zon, bijna schaduw is.

Tentoonstelling: Tacita Dean. T/m 16 mei in De Pont, Wilhelminapark 1, Tilburg. Di-zo 11-17u.