Meer doden door piraterij

Het aantal zeelieden dat is omgekomen bij piraterij op zee heeft vorig jaar met 21 dodelijke slachtoffers een recordhoogte bereikt.Daarnaast worden 71 zeelieden nog vermist.

Dit zegt het in Kulala Lumpur gevestigde International Maritime Bureau (IMB), een onderdeel van de internationale Kamer van Koophandel.

Ook zijn 359 zeelieden door de piraten in gijzeling genomen of achtergelaten op een onbewoond eiland. Het aantal op schepen gerapporteerde aanvallen bedroeg vorig jaar 445, 20 procent meer dan in 2002. Daarbij nemen vooral de aanvallen op lage, trage kleine schepen (sleepboten) toe.

Wat het IMB opvalt is dat de overvallen op zeelieden steeds gewelddadiger worden. Vooral de beruchte `driehoek des doods', tussen Maleisië, Indonesië en de Filippijen, is een gevaarlijk piratengebied. Maar ook de kusten bij West-Afrika en Brazilië zijn onveilig. De Straat van Malakka, één van de drukst bevaren zeeroutes ter wereld waar 30 procent van al het scheepsvervoer doorgaat, is eveneens een berucht piratengebied.

De cijfers van het IMB over piraterij vormen volgens verzekeringsexperts slechts het topje van de ijsberg. Verzekeraars van de schepen beweren dat reders lang niet alle gevallen van zeepiraterij melden. Zij willen hun goede naam niet te grabbel gooien en zijn bang voor represailles. Bovendien kost het handen met geld een schip dagenlang aan de ketting te leggen voor een tijdrovend onderzoek. Om nog maar te zwijgen van de stijgende verzekeringspremies die fors zullen oplopen als Lloyds, een van de grootste scheepsassuradeuren in de wereld, een bepaald vaargebied als `onveilig' verklaart.

Door de nauwe Straat van Malakka wordt 80 procent van de Japanse ruwe olie vervoerd. Met het oog op het gevaar van een grote zeeramp in het relatief ondiepe water wordt in deze zeestraat druk gepatrouilllerd door de Singaporese en Maleisische marine.

Reders proberen vaker ook zelf hun schepen beter te beveiligen. Schrikdraad langs de reling is één van de manieren om entering van hun schepen door piraten moeilijker te maken.