Docomo heeft in Japan met UMTS succes

Mobiel internetten met UMTS slaat in Japan aan. NTT Docomo, het Japanse telecomconcern dat als eerste ter wereld ermee begon, zag het aantal UMTS-abonnees in korte tijd verdubbelen tot twee miljoen.

Docomo, dat destijds met zijn `i-mode' ook de eerste ter wereld was met mobiel internetten, heeft dit vandaag bekendgemaakt.

UMTS is een snellere, soepeler internettechniek dan i-mode en bovendien, anders dan i-mode, een open wereldstandaard.

Volgens Docomo is het aantal abonnees pas in de laatste vier maanden verdubbeld tot twee miljoen. Dat zou volgens waarnemers bewijzen dat UMTS in Japan nu inderdaad van de grond komt.

In Nederland, België en Duitsland is i-mode door Docomo's partner KPN Mobile geïntroduceerd. Van commerciële toepassing van UMTS in Europa is nog aldoor geen sprake, al probeert het Hongkongse conglomeraat Hutchison Whampoa als eerste de consumentenmarkt in Groot-Brittannië open te breken, die de thuisbasis is van Vodafone, het grootste mobiele-telecombedrijf ter wereld. Maar verder nemen de telecombedrijven in Europa, ook Vodafone, nog aldoor een afwachtende houding ten aanzien van UMTS aan.

Docomo, dat bij de commerciële introductie van UMTS (bij Docomo FOMA geheten) bijna 2,5 jaar geleden nogal wat kinderziektes te boven moest komen, verklaarde vandaag de forse groei van het aantal abonnees uit de snelle toename van beschikbare, geavanceerde mobieltjes waarmee UMTS mogelijk is. Andere factoren die tot het succes zouden bijdragen zijn de landelijke dekking van het UMTS-netwerk in Japan en de grotere beschikbaarheid aan dienstverlening, die eind maart 99 procent van de Japanse bevolking zou kunnen bereiken.

In Europa zijn wegens de peperdure vergunningen voor UMTS en de forse investeringen die de aanleg van het netwerk vergt met name de voormalige staatsbedrijven als KPN, Deutsche Telekom en France Telecom bijna bezweken onder hun schuldenbergen. UMTS leek een fatale vergissing te zijn. Saneringen met al of niet gedwongen massa-ontslagen annex reusachtige afschrijvingen op hun UMTS-investeringen hebben de Europese telecombedrijven alsnog overeind gehouden. KPN maakt na mammoetverliezen intussen weer winst. Sommige analisten spreken al van de wederopstanding van de telecomwereld.

Maar de klappen die de Europese telecomwereld opliep maakt de telecombedrijven nog steeds schuw ten aanzien van UMTS. Het jongste succes van UMTS in Japan zal in Europa, dat dezelfde techniek (W-CDMA) toepast als Docomo in Japan, de overtuiging doen toenemen dat ook onder consumenten in Europa UMTS kan aanslaan, zeggen verschillende analisten.

Docomo heeft in Japan twee concurrenten, AU/KDDI en Vodafone/J-Phone. Bij de laatste deelt het Britse Vodafone de lakens uit. AU/KDDI zei in september vorig jaar al meer dan tien miljoen abonnees te hebben, maar zijn techniek is gebaseerd op het minder geavanceerde, van oorsprong Amerikaanse CDMA-2000. Vodafone/J-Phone, dat wel CDMA-W toepast, is pas anderhalf jaar geleden in Japan met UMTS begonnen.