Nederland rookt kwart minder

Tabaksfabrikanten verwachten dit jaar een `historische' daling van de verkoop van sigaretten en shag. Invoering van de rookvrije werkplek begin dit jaar en een sterke verhoging van de tabaksaccijns, aanstaande zondag, zorgen voor een afname van de verkoop van 10 tot 25 procent.

Dat zeggen de grootste tabaksbedrijven van Nederland. De accijns gaan, inclusief BTW, met 55 cent omhoog. Daarbovenop komen prijsverhogingen van de producenten, waardoor pakjes van 25 sigaretten 60 à 80 cent duurder worden. De meestverkochte merken, zoals Marlboro, Camel en Barclay kosten met ingang van volgende week 4,50 tot 5 euro per pakje van 25 stuks.

Brancheorganisatie Stichting Sigaretten Industrie (SSI) meent dat Nederland dit jaar 20 à 25 procent minder sigaretten gaat roken. De accijnsverhoging bezorgt de industrie een omzetdaling van 15 procent, berekende voorzitter Willem Jan Roelofs op grond van accijnsverhogingen uit het verleden. Door invoering van de rookvrije werkplek zakt het aantal verkochte sigaretten met 5 à 10 procent extra, omdat een ongeveer even groot aantal rokers definitief stopt.

De grootste sigarettenverkoper in Nederland, BAT (Barclay, Peter Stuyvesant en Caballero), verwacht dit jaar 15 tot 17 procent minder sigaretten te verkopen. Op een omzet van 700 miljoen euro is dat een afname van ongeveer 110 miljoen euro. ,,Dat is een daling die we nog nooit eerder hebben meegemaakt'', aldus een woordvoerder van BAT. ,,Dit is historisch.''

Imperial Tobacco (onder meer Davidoff en Drum-shag) en Japan Tobacco International (Camel) zijn het minst negatief. Zij voorspellen dat ze dit jaar ongeveer 10 procent minder sigaretten verkopen. Een woordvoerder van Imperial Tobacco zegt dat de accijnsmaatregel en de rookvrije werkplek in gelijke mate voor de omzetdaling verantwoordelijk zijn.

De afname van het aantal verkochte sigaretten van 10 tot 25 procent betekent niet dat het aantal rokers in gelijke mate afneemt. De tabaksindustrie denkt dat een bescheiden deel via internet zijn sigaretten goedkoper zal kopen in het buitenland. ,,Ook schakelt een groep rokers over op goedkopere merken en huismerken van supermarkten'', zo verwacht de woordvoerder van Japan Tobacco International.

Het kabinet-Balkenende zei afgelopen najaar dat de accijnsverhoging het rijk 406 miljoen euro extra per jaar zou opleveren. Door daling van het aantal verkochte sigaretten denkt de SSI dat deze inkomsten grotendeels uitblijven.

Omdat tabaksbedrijven zelf ook hun sigaretten per pakje 20 à 25 cent duurder maken, zo werd gisteren bekend, ontvangt de belastingdienst toch meer geld. Zoals gebruikelijk vloeit driekwart van de prijsverhoging via accijns en BTW naar de schatkist. Bij een omzet van 600 miljoen pakjes, 15 procent minder dan in 2003, betekent dat voor de overheid een meevaller van ongeveer 100 miljoen euro.