Lofzang op Aldi onterecht

In een paginagroot artikel over ,,De zege van de zuinigheid'' van Aldi (NRC Handelsblad, 10 januari) beschrijft Frits Baltesen het economische succes van Aldi, maar zonder de negatieve bij-effecten daarbij te vermelden, afgezien van de onfatsoenlijke behandeling van werknemers bij de Aldi in Best door hun leiding.

Het is prima dat armere en grotere gezinnen er goedkoop boodschappen kunnen doen, zeker in tijden van recessie. Aldi heeft echter als prijsvechter tal van maatschappelijk negatieve effecten veroorzaakt.

Als relatief rijke mensen ook steeds vaker bij Aldi kopen, worden die effecten nog erger. Van de Aldi-klanten blijkt 30 procent twee keer modaal en 66 procent meer dan 1,5 keer modaal. Die mensen moeten zich schamen. Het zijn de mensen die in enquêtes zeggen dat ze natuur, milieu, dierenwelzijn en gezondheid heel erg belangrijk vinden, maar zij vergeten deze hoge normen direct, om een dubbeltje te kunnen besparen.

De prijzenoorlog heeft nu wel weer lang genoeg geduurd, 1 maart moet het echt afgelopen zijn. Niet alleen leveranciers, boeren, supermarkteigenaren en kleine winkeliers zijn de dupe, maar ook burgers: steeds meer winkels worden met sluiting bedreigd, de werkloosheid groeit mede als gevolg van de prijzenoorlog, en maatschappelijk verantwoorde producten worden minder vaak gekocht, omdat het prijsverschil met gangbare producten is gegroeid.

Mensen met meer dan 1,5 keer modaal en hoge maatschappelijke normen doen er verstandiger aan Aldi en Lidl te boycotten en bij winkels inkopen te doen waar milieu- en diervriendelijke producten ruim voorradig zijn en een dubbeltje meer kosten.

En NRC Handelsblad moet haar lezers niet meer oproepen bij Aldi te kopen, omdat ,,het te gek voor woorden is om tientallen procenten meer te betalen dan nodig is''. De `kwaliteitskrant' geeft hiermee immers aan dat kwaliteit als het om voedsel gaat niet `nodig' is en dat kan de bedoeling van deze krant toch niet zijn?