Commercie wint al in New Hampshire

Politiek in primary-staat New Hampshire blijkt een prima gelegenheid om geld te verdienen. In de reclame en bij de tv worden forse omzetten gemaakt.

Wat de uitkomst ook moge zijn van de primary ofwel voorverkiezing voor de nominering van de Democratische presidentskandidaat vandaag in New Hampshire, twee partijen hebben nu al gewonnen: lokale zendgemachtigden en reclamekantoren gespecialiseerd in politieke campagnes. Meer nog dan in voorgaande verkiezingsjaren zetten kandidaten zwaar in op de eerste fase van de campagne, in de hoop dat zij zoveel mogelijk profijt hebben van een vroege voorsprong op hun tegenstanders. Zo heeft Howard Dean na zijn verlies in Iowa geplande spotjes in Arizona en elders teruggetrokken, opdat hij nog meer geld in New Hampshire kan uitgeven.

Resultaat: WMUR, de enige televisiezender die heel New Hampshire bereikt, zendt dezer dagen vrijwel alleen nog maar politieke spotjes uit, vervaardigd door kantoren als Greer, Margolis, Mitchell & Burns (GMMB), gevestigd in Washington, en onderdeel van pr-firma Fleishman Hillard, op zijn beurt dochter van mediagigant Omnicom. ,,Wie op dit moment voor een nieuwe auto wil adverteren op televisie in New Hampshire heeft een probleem'', zegt Joel Rivlin van de politieke faculteit van de Universiteit van Wisconsin, die uitgaven aan politieke tv-spotjes bijhoudt. ,,Het scheelt niet veel of de lokale mediamarkt raakt oververzadigd.''

In totaal is nu naar schatting 30 miljoen dollar (24 miljoen euro) uitgegeven aan politieke spotjes op televisie, een record. Dit hoge cijfer is vooral opmerkelijk omdat de Republikeinse partij deze keer niet eens meedoet zoals in 2000, toen het presidentschap openlag na de tweede ambtstermijn van Clinton.

Om zoveel mogelijk van de 1,2 miljoen inwoners van New Hampshire te bereiken zijn Howard

Dean, John Edwards, John Kerry, Joe Lieberman en Wesley Clark, de belangrijkste Democratische kandidaten, gedwongen om advertentieruimte in te kopen bij zendgemachtigden in het nabijgelegen Boston, Massachussets, alsmede in Burlington, in buurstaat Vermont. ,,Boston is een van de duurste mediamarkten van de Verenigde Staten'', aldus Rivlin. ,,Bovendien is een spotje uitgezonden in Boston bijzonder inefficiënt, omdat hij ook te zien is door honderdduizenden mensen die helemaal niet mee kunnen doen aan de New Hampshire primary.'' De primary in Massachussets vindt pas op 2 maart plaats.

Trippi McMahon & Squier, gevestigd te Alexandria, Virginia, nabij Washington, maakt spotjes voor Howard Dean, die met zo'n 6 miljoen dollar het meeste geld heeft uitgegeven aan reclame op tv in Iowa en New Hampshire. Joe Trippi, een van de partners van dit kantoor, is tevens campagneleider voor Dean. Campagneveteraan Bob Shrum van Shrum, Devine & Donilon doet hetzelfde voor John Kerry, nadat hij vorig jaar eerst door John Edwards was benaderd. Edwards werkt nu met David Axelrod, een mediaconsultant uit Chicago. Wie voor een Democratische kandidaat gewerkt heeft, werkt in principe niet met een Republikeinse en omgekeerd, maar dan blijft er nog genoeg werk over.