Semi-akoestisch

,,Een semi-akoestische aanpak bleek de perfecte manier om ons oude repertoire te benaderen. Helemaal akoestisch, met alleen gitaar of piano en zang, leek ons slaapverwekkend. Ons stond een symbiose voor ogen, zodat het heel klein kan zijn maar op zijn tijd ook heel hard en intens. We willen graag dat de mensen van de ene naar de andere emotie kunnen hoppen, en vooral wakker blijven.''

Sinds zangeres Anneke van Giersbergen zich bij The Gathering voegde, is de muziek van deze voormalige death-metal-band steeds verder afgedreven van de oude metal-waarden, richting gothic en psychedelische sferen. Op het vorige album Souvenirs, een gelaagde, elektronisch getinte plaat op hun eigen platenlabel, vond die ontwikkeling een sfeervol hoogtepunt. Om het contract met hun vorige platenmaatschappij Century Media af te wikkelen maakte de groep de live-plaat Sleepy Buildings: vol oude nummers, maar om te voorkomen dat de metal-gitaren weer de boxen uit moesten gieren koos men voor een semi-akoestisch jasje.

,,Die platenmaatschappij en wij waren het niet meer zo eens met elkaar. Ze wilden ons in de markt zetten als gothic- of metalband, daar ging een deel van de conflicten over. Bij wijze van schikking, want het stevende al op een rechtszaak af, zouden we nog een album voor ze maken. We wilden geen nieuwe nummers weggeven, maar een best-of-plaat is weer zo saai. Het moest wel iets moois worden, want onze naam staat er op en de fans zal het een zorg zijn bij welke platenmaatschappij die uitkomt. We zaten met de vraag: hoe gaan we met die oude nummers om, zonder dat we weer in die metal-sferen terecht komen? Daar is die semi-akoestische aanpak heel geschikt voor.

,,De nummers van de eerste twee platen, toen ik er nog niet bij zat, zijn heel drastisch veranderd. We hebben er vooral veel riffs uitgehaald, daar zaten ze propvol mee. Je kleedt zo'n nummer helemaal uit, naar hun naakte essentie. Die oude stukken zijn allemaal gebaseerd op een heel mooi piano- of gitaarthema. Daar kun je weer alle kanten mee op als je de bombast eraf schilt. Ik moest er wel nieuwe zangmelodieën bij verzinnen, want de eerste zanger was een grunter en de tweede had ook niet zoveel melodie in zijn zanglijnen.

,,Bij echt akoestische optredens ontbreekt het vaak aan dynamiek. Af en toe moet je de bekkens laten sissen en de gitaar laten scheuren, dat kan ook met een akoestische gitaar en het juiste pedaal. Als je dan weer terugvalt naar een heel klein geluid, is dat veel intenser dan wanneer je al een uur zo klein en zacht klinkt. Onze toetsenman speelt nu meer piano, als het kan een echte, maar hij benut zijn keyboards en samples ook. Onze drummer gebruikt soms brushes en soms gewone stokken. Zo kun je dynamiek maken.

,,Aan Souvenirs hebben we belachelijk lang gewerkt, vanwege dat geouwehoer met de platenmaatschappij en ook omdat het een nieuwe manier van produceren was met al die geluidjes en lagen. Een echte bloed-, zweet- en tranenplaat. De nieuwe plaat, die in korte tijd gemaakt moest worden, was bijna een godsgeschenk: lekker oefenen, spelen, opnemen, klaar. Ik denk dat ons volgende album een combinatie wordt van beide benaderingen. Dus geen veertig gitaar- en zangpartijen, maar de boel een beetje puur houden. Want we zijn echt geïnspireerd door deze semi-akoestische aanpak.''

The Gathering: Sleepy Buildings (Century Media) distr. Suburban

Optredens: 30/1 Groene Engel Oss; 2/3 Paradiso Amsterdam; 4/3 Bosuil Weert; 5, 6/3 Lux Nijmegen; 7/3, Oosterpoort Groningen.