Het Beeld

De evaluatie van de kwestie-Oudkerk werd dit weekeinde vooral aan vrouwelijke deskundigen toevertrouwd. Bij Nova zaten er zaterdag drie aan tafel - schrijfster Jessica Durlacher, psychotherapeute en overspelexpert Carolien Roodvoets en journaliste Pauline Sinnema - die het eens leken: prostitutie staat gelijk aan slavernij en prostituanten plegen een inferieure daad. Volgens berekeningen van Netwerk (KRO) gaat er in Nederland jaarlijks minimaal anderhalf miljard euro om in de prostitutie, maar de toon was dit keer in Netwerk minder moralistisch dan bij Nova, waar alleen presentatrice Clairy Polak nog zachtjes tegensputterde.

Rechtsgeleerde Dorien Pessers wilde in Buitenhof het oudste beroep ter wereld snel weer in de illegaliteit terugdrukken, wat niet hoeft te verbazen in de week dat ook de terugkeer van de tuchtscholen en de filmkeuring bepleit wordt. Tegenover Pessers opperde schrijfster Connie Palmen voorzichtig: ,,Wat weten we eigenlijk van prostitutie?'' Pessers viel haar in de rede dat we tegenwoordig alles weten van vrouwenhandel en uitbuiting. Je mag toch aannemen dat Connie Palmen Ischa Meijers Hoeren gelezen heeft, en dus weet ze wellicht juist meer over de beweegredenen van beide partijen dan sommige andere deskundigen. Buitenhof-presentator Peter van Ingen deelde in de dubbele moraal door niet uit te leggen waarom Connie Palmen daar zat. Of zou dat soms niet zijn als weduwe van de beroemdste niet-chantabele hoerenloper en partner van een ex-politicus met een uitgebreid privé-leven?

In een zich neurotisch krabbende, met grote zonnebril en pruik gesierde jonge schrijver uit San Francisco kwam zondagavond in R.A.M. de recente hellevaart van de Nederlandse vrijzinnigheid samen. J.T. LeRoy schreef de eerste scenarioversie van Gus van Sants met een Gouden Palm bekroonde, deze week op het International Film Festival Rotterdam vertoonde Elephant, over twee jongens die een mitrailleur leegschieten in een schoolkantine. LeRoy schreef tevens twee als autobiografisch aangeduide romans, die beide ook verfilmd worden. VPRO-medewerker Jos van den Bergh zocht LeRoy op in Knoxville, Tennessee bij de opnamen van The Heart Is Deceitful Above All Things. De mensenschuwheid van literaire sensatie LeRoy wordt verklaard in Sarah, over de aan drugs verslaafde dochter uit een fundamentalistisch gezin, die op haar veertiende een zoon (JT) krijgt, die ze als meisje opvoedt en dwingt tot prostitutie. LeRoy keek als kind ook toe hoe zijn moeder zich verhuurde bij truckstops.

Maar J.T. LeRoy ziet er niet uit als een androgyne jongen, een travestiet of een transseksueel, maar eerder als een vrouw die zich als man kleedt. Hij/zij noemt zichzelf `a boy' en dat hoor je niet vaak van een jongen die een meisje werd. Zou dat verleden fictie kunnen zijn, van een meisje dat liever een misbruikte jongen was geweest? J.T. LeRoy wordt bewonderd door Madonna en Marilyn Manson omdat hij/zij baas wil zijn over eigen seksuele identiteit. In ieder geval was het het mooiste R.A.M.-item van dit jaar.