Hancock mag nu alles doen

`Bullshit' riep iemand vanuit de zaal en `play your soul, man' een ander heethoofd. Een deel van het publiek was zó ontevreden dat het luidkeels zijn geld terugvroeg. En uiteindelijk ook kreeg, met bij de kassa politieagenten. Zo ging het op 20 februari 1978 in de Rotterdamse Doelen waar Herbie Hancock het durfde te wagen om, in plaats van met een rock- en funkband, aan te treden met collega Chick Corea voor een serie solo's en duetten `op niveau', allebei achter een Steinway vleugel.

Hoe anders was het gisteren in Paradiso, waar Hancock na een versie van George Gershwins Lullaby in een zetting voor piano en strijkorkest bijna uitzinnig werd bejubeld. En ook verder kon Hancock geen kwaad doen, wat hij ook uit zijn muzikale fruitmand toverde. Late Night Music, Tell me a Bedtime Story en Jessica, ooit opgedragen aan zijn dochtertje, die inmiddels in de dertig is. Maiden Voyage voor de fans die hem nog kennen van zijn eerste jazz-lp's, en voor de weinige `soulbrothers' in de zaal een beschaafde versie van Actual Proof, het titelstuk van de gelijknamige funk-lp waar Rotterdam destijds vergeefs om riep.

Met Herbie Hancock zelf, 63 inmiddels en niet zo gek meer op avontuur, is blijkbaar ook zijn publiek veranderd. Wat een kwart eeuw geleden nog een misdaad zou zijn, optreden met een `wit' orkest, voor de helft gevuld met `square' strijkers, is anno 2004 heel gewoon. Zo gewoon dat het Metropole Orkest onder leiding van Vince Mendoza weinig moeite hoeft te doen om te delen in Hancocks succes. Van tijd tot tijd een flinke tetter laten horen, bijvoorbeeld in The Hurricane, is genoeg om Paradiso ervan te overtuigen dat een orkest van bijna zestig man daar niet alleen maar voor de sier zit. En de zeurpieten die er altijd zijn kan het niet ontgaan dat die strijkers buitengewoon zuiver spelen.

Dat zo'n goed orkest meer zou kunnen doen: een beetje zeiken, een beetje pesten, om die beroemde solist uit zijn tent te lokken, is in Paradiso niet aan de orde. Dat zijn rare jazzgebruiken. We houden het gezellig en beschaafd. Herbie Hancock is in het land, hoera, hallelujah, over en sluiten.

Concert: pianist Herbie Hancock met het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza. Gehoord: 25/1 Paradiso Amsterdam. Herhaling: 26/1 MC Frits Philips Eindhoven.