Spalding Gray weken vermist

Spalding Gray is sinds 10 januari spoorloos en sinds vorige week volgens de New Yorkse politie officieel vermist. De Amerikaanse schrijver en acteur zou op de avond van 9 januari nog zijn gezien op de veerpont naar Staten Island. ,,Hij had een afwezige blik in zijn ogen'', zegt een medewerker van de pont.

Nadat hij zijn zoontjes van 7 en 11 jaar die middag had meegenomen naar de film The Big Fish, vertrok Gray zaterdag 10 januari uit zijn appartement in SoHo. ,,We wachten nog steeds op een telefoontje'', zei zijn vrouw Kathy Russo tegen de Britse krant The Independent. De schrijver, die al eerder depressieve periodes meemaakte, is vertrokken zonder geld en papieren. Hoewel hij wel vaker enige tijd wegbleef, vreest Russo deze keer het ergste.

Spalding Gray (62) is sinds de jaren zeventig bekend van zijn extreem openhartige theatermonologen, waarvan er enkele zijn verfilmd, zoals in 1987 Swimming to Cambodia door Jonathan Demme en in 1998 Gray's Anatomy over oogpijn door Steven Soderberg. Ook als meer regulier acteur is hij bekend, vooral van zijn rol als superiere kwal in Ron Howards The Paper.

Volgens een woordvoerder van de familie heeft Gray in september 2003 al eens zijn vrouw gebeld met de boodschap dat hij van de pont zou springen. De door haar gewaarschuwde politie wist dat toen te verhinderen. De oorzaak van zijn verdriet zou volgens vrienden liggen in de nasleep van een ernstig verkeersongeluk in Ierland in 2001. Hij lag toen een uur in zijn eigen bloed te wachten op een ambulance. Sindsdien was Gray, die altijd al een obsessie had voor lichamelijke ongemakken, depressief. Na operaties aan schedel, hersenen en heup ging het de laatste maanden iets beter met en verheugde hij zich op het moment dat hij weer kon gaan skieën in Aspen. Het onvoltooide programma waarmee hij sinds oktober optrad, Life interrupted, ging over het ongeluk en de nasleep ervan.

,,We hopen dat hij gewoon in Las Vegas zit te kaarten op zoek naar nieuw materiaal'', zei zijn vrouw tegen de Los Angels Times. ,,Hij is een overlever, maar de laatste tijd maakte ik me zorgen over hem. Je voelde dat zijn creatieve energie was beschadigd.''