Een hoekige gezinswagen

Hoe duur is autorijden? Zeven automobilisten becijferen de kosten van hun mobiliteit. Vandaag Bob Hahn, die rijdt in een van de 173.000 klassieke auto's in Nederland.

De goedkoopste, nieuwe auto van Nederland is de Fiat Seicento van 7.725 euro. Met dit Italiaanse boodschappenwagentje 20.000 kilometer per jaar rijden kost ruim 21 eurocent per kilometer, becijferde de ANWB. Nog altijd 2 cent meer dan de onlangs verlaagde, belastingvrije kilometervergoeding voor werknemers. Maar veel goedkoper kan je niet achter het stuur kruipen, zou je denken.

Toch wel, zegt Bob Hahn uit Epe. Deze 46-jarige instructeur bij een brandbeveiligingsbedrijf is de trotse eigenaar van een zilvergrijze Volvo 244 Jubileum-editie uit 1977. Met deze hoekige gezinswagen rijdt Hahn 20.000 kilometer per jaar voor nog geen 10 cent de kilometer. En, stelt hij lachend vast, de Volvo is niet alleen spotgoedkoop, maar ook reuze comfortabel. Blauwe veloursbekleding, een radio en riante stoelen. Zijn twee kinderen kunnen op de achterbank probleemloos hun benen kwijt.

En nóg een voordeel, volgens Hahn: in een Volvo 244 onderscheid je je van de massa. ,,Epe heeft een hoog Volvo-gehalte. Veel four-wheeldrives van 50.000, 60.000 euro. Bij pompstations stappen de eigenaren soms kwijlend op mijn oude auto af. `Oh, wat mooi. Zo eentje reed ik vroeger zelf ook.' Zulke complimenten zal je met een Opel Astra niet snel krijgen.'

Tot mei vorig jaar reed Hahn in een Skoda Octavia. Deze auto-van-de-zaak bleek op jaarbasis ruim een netto maandsalaris te kosten. Voor de veiligheidsinstructeur reden om de Tsjechische middenklasser snel weg te doen en uit te zien naar een goedkoper alternatief. Als fervent sleutelaar zette Hahn zijn zinnen op een klassieker, een meer dan 25 jaar oude auto die vrijgesteld is van wegenbelasting.

Op internet vond hij een advertentie voor een oude Volvo die in de buurt van Bordeaux op een nieuwe eigenaar wachtte. Voordat hij met Basiq Air een enkele reis naar Frankrijk boekte, vroeg hij de verkoper een paar foto's te mailen van de motor, het interieur en de kofferruimte. Als oud-eigenaar van een garagebedrijf zag Hahn dat dit was wat hij zocht: een `gezonde' auto, niet in concoursstaat, maar wel roestvrij. Met slechts 140.000 kilometer op de teller en een vraagprijs van 2.500 euro een koopje.

Het eerste wat hij met de Volvo deed, was een LPG-installatie inbouwen. Met deze goedkope brandstof verdubbelt bij andere auto's de wegenbelasting. Maar dankzij de klassiekerstatus van zijn Volvo heeft Hahn daarvan geen last. Jaarlijks bespaart hij zo 988 euro aan wegenbelasting. Inclusief de verplichte keuring bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer kostte de installatie van de gastank 800 euro. De grote Volvo rijdt niet zuinig, gemiddeld zo'n 1 op 8. Maar met brandstof van slechts 42 cent de liter tikt dat hoge gebruik niet zo hard aan.

Bij een garagebedrijf liet Hahn de bodem van de Volvo reinigen en tectyleren, een voorzorgsmaatregel van 400 euro. Ook kocht hij voor 250 euro een set nieuwe banden. Verder maakt Hahn geen noemenswaardige kosten, want het gewone onderhoud doet hij zelf in de eigenhandig gebouwde garage achter zijn huis. Filters vervangen, kleppen stellen, bougies verwisselen, bij zo'n simpele, oude auto is het een peulenschilletje, zegt Hahn. ,,Als een moderne auto stukgaat, kan de Wegenwacht vaak niet meer doen dan wegslepen. Zo'n oude auto is net mecano. Als je geen twee linkerhanden hebt, kom je met wat eenvoudig gereedschap en een instructieboekje heel ver.' Nieuwe onderdelen leveren evenmin problemen op. Want lagers, schokbrekers, remvoeringen, ze zijn nog gewoon te koop. ,,Volvo is een van de weinige merken waarvan je de oude modellen nog goed voor dagelijks gebruik kunt rijden.'

Een klassieker verzekeren is ook veel goedkoper dan een nieuwe auto. Er bestaan speciale klassieker- en oldtimerpolissen. Voor nog geen 150 euro per jaar sloot Hahn voor zijn Volvo een WA-verzekering af.

Inclusief de afschrijving van zo'n 500 euro per jaar rijdt Hahn 20.000 kilometer per jaar met zijn oude Volvo voor nog geen 2.000 euro. Over dat bedrag is hij heel tevreden. Dat liefhebbers 50.000 euro uitgeven aan de restauratie van een oude Porsche, daar kan hij begrip voor opbrengen. Van oude dingen kan hij genieten. Maar een nieuwe Golf of Astra na een paar jaar weer inruilen noemt hij geldverspilling. ,,De eerste rit van de showroom naar huis kost je een paar duizend euro. Dat is toch helemaal gestoord?'

Dit is het eerste deel van een serie over de kosten van een auto. De redactie is op zoek naar Ferrari-, Bentley- of Porsche-rijders die willen vertellen over hun autokosten. Reacties naar: ribbens@nrc.nl