Echte seksscènes in sombere films

Er klinkt - geen woordspeling bedoeld - een collectief `slik' in de bioscoopzaal als de stijve piemel van Vincent Gallo daadwerkelijk de mond van Chloë Sevigny in blijkt te gaan. Tot dat moment was The Brown Bunny - gemaakt door Gallo – een draderige film met expres door het kader afgesneden gezichten. Dat was merkbaar in de zaal: hier en daar ging een been slapen, iemand luisterde de boodschappen op zijn mobiele telefoon af, mensen liepen weg. Tot de laatste minuten met die echte piemel. Toen bleef verder iedereen tot het eind zitten.

Die laatste minuten zijn wel – alweer geen woordspeling – het dramatisch hoogtepunt van deze film, de scène die de rest bijna goedmaakt. Het enorme verdriet dat het grootste deel van de film nogal jammerlijk maakt, krijgt zin met een prachtige vondst, te mooi om hier weg te geven.

The Brown Bunny is niet de enige film dit jaar in Rotterdam met een scène die je vroeger alleen in seksfilms kon zien. Vandaag arriveerde een echte pornoster, Rocco Siffredi, om aanwezig te zijn bij de wereldpremière van Anatomie de l'enfer van Catherine Breillat. De zaal was lang van tevoren uitverkocht, de man die vanochtend bij de kassa nog een kaartje vroeg voor ,,die beestachtige film'', had geen schijn van kans. Anders dan bij Gallo is de cameravoering bij Breillat (Romance, Fat Girl) wel kunstig, maar niet gekunsteld. Anders dan bij Gallo is bij Breillat geen sprake van liefde maar van drift. Dit is een streng opstel over de verhouding tussen man en vrouw, met hem in de positie van domme leerling. Hij huilt van spijt als hij is klaargekomen in de slapende vrouw. Hij steekt de steel van een eg tussen haar schaamlippen en, o, haar blik als ze dan wakker wordt. Hier liepen mensen niet uit verveling weg, maar van afkeer, op het moment dat de vrouw de man dwingt een glas water leeg te drinken met haar menstruatiebloed.

De boodschap is somber. De man leert in zijn totale overgave wel van de vrouw, maar kan het na hun verhouding nauwelijks toegeven, hij zou haar nog liever doden.