Prijsoorlog treft de omzet van Laurus

De omzet van supermarktconcern Laurus (Super De Boer, Edah, Konmar) is vorig jaar met 8,5 procent gedaald tot 3,8 miljard euro. Vooral de prijzenoorlog, die in oktober vorig jaar begon, voert de onderneming aan als reden voor dit `teleurstellende resultaat', aldus Laurus.

Door deze prijzenoorlog moesten de drie Laurus-formules hun prijzen aanzienlijk verlagen, aldus het concern gisteren bij de bekendmaking van de omzetcijfers. Het bedrijf handhaaft wel de winstverwachting voor 2003 van een ,,bescheiden positief resultaat''. Laurus hoeft daarvan niet af te wijken, omdat het dit negatieve omzeteffect op de winst deels kon compenseren door kostenbesparingen. Over enkele weken worden deze winstcijfers bekendgemaakt.

Een andere reden voor de omzetdaling is de verkoop van winkels aan onder meer supermarktbedrijf Sperwer (Plus, Spar). Het aantal vestigingspunten van Laurus daalde vorig jaar mede hierdoor met 43 tot 728.

Vooral Konmar deed het slecht door een afname van de identieke omzet, waarbij winkels worden vergeleken met dezelfde winkels in 2002, met 10 procent. De omzet bij Super De Boer daalde 2 procent. Edah deed het het beste met een lichte afname van 1 procent. De identieke omzet van de drie ketens daalde vorig jaar 3 procent.

Laurus laat weten dat het concern al goede vorderingen heeft gemaakt met het efficiënter maken van de back-office (ICT, logistiek) en gaat zich dit jaar haar winkelformules beter profileren van de winkelformules. ,,Bij alle formules zijn maatregelen geïmplementeerd en in voorbereiding die tot een scherpere positionering zullen leiden'', aldus het concern in een toelichting.

Om de resultaten bij Konmar te verbeteren, bouwt Laurus winkels van deze keten om tot Super De Boer of Edah. Vorig jaar waren dat ongeveer veertig filialen.