Gemengde gevoelens over EU-logo

Het logo voor het voorzitterschap van de EU oogst weinig waardering bij de Nederlandse kenners. Maar Buitenlandse Zaken staat er vierkant achter.

Erik Kessels kan niet fris tegen het nieuwe Nederlandse EU-logo aankijken. De directeur van reclamebureau KesselsKramer zat zelf in de jury die zich boog over ontwerpen van logo's van het Nederlands kabinet voor `Europajaar 2004'. Kessels: ,,De jury had een ander logo gekozen.'' Maar dat alternatief blijft voorlopig achter slot en grendel.

Het nieuwe Europa-logo, ontworpen op verzoek van het ministerie van Buitenlandse Zaken, werd gisteren onthuld door staatssecretaris Nicolaï (Europese Zaken, VVD). Het logo past in een campagne van het Nederlandse kabinet om burgers warm te maken voor de belangrijke ontwikkelingen die in het komend jaar op Europees gebied staan te gebeuren. Nicolaï doelt daarmee onder meer op de uitbreiding van de Europese Unie en de verkiezingen voor het Europees Parlement. Op 1 juli wordt Nederland voor zes maanden voorzitter van de EU.

Het nieuwe logo kan niet bij alle kenners op lof rekenen, zo leert een rondgang langs reclamebureaus. ,,Als je nou als burger al sinds de jaren zestig opgevoed bent met het blauwe cirkeltje met de sterren dat ronddraait, doe daar dan wat mee. Dan is direct duidelijk waar het om gaat: de Europese Unie'', zegt Herman Lanfermeijer. Hij is creatief directeur bij het reclamebureau Young & Rubicam in Amsterdam. Hij vindt het zonde dat dit logo uitleg nodig heeft.

Staatssecretaris Nicolaï zei gisteren dat de campagne `confronterend' moet zijn. Lanfermeijer is het daar niet mee eens. ,,Dat lijkt me niet handig in een tijd dat de EU nog nooit zo verdeeld is als nu. De Europese grondwet is er nog niet door. Dat los je niet op met een confronterende reclamecampagne'', zegt hij. ,,Tenzij je de burgers confronteert met de Europese Unie als macht tegenover de Verenigde Staten.''

Ook Erik Kessels betwijfelt de stelling van Nicolaï over een confronterende campagne. ,,Laten we nu eerst eens beginnen met informerend te zijn. Er bestaat grote onduidelijkheid onder de burgers over wat de Europese Unie eigenlijk allemaal betekent voor de Nederlandse burger, laat staan wat het voorzitterschap van de Europese Unie inhoudt.''

Fons van Dyck, creatief directeur van reclamebureau VVL/BBDO in Brussel, kijkt als niet-Nederlander duidelijk anders naar het logo. ,,Ik vind het logo spontaan, heel Nederlands van design.''

Het nieuwe logo doet hem denken aan Mondriaan. ,,Strakke lijnen, heel eenvoudig, sober maar daarom ook krachtig met een kleine knipoog als je naar het grapje met de E en NL kijkt.'' De gebruikte kleuren – rood, oranje en blauw – vindt hij sterk en moedig. ,,Dit logo doorbreekt de zakelijkheid en afstandelijkheid van de Europese kleur blauw.''

De Belg vindt dat in de Nederlandse campagne concreet moet worden aangegeven waarom de EU effectief is en waar het de omstandigheden van de burger kan verbeteren. ,,Vergeet niet dat de burger nu meer CEO's (topmanagers - red.) in handboeien ziet dan achter hun bureau.''

Rest de onvrede bij Erik Kessels over dat andere, betere logo dat niet werd gekozen. Hij vindt het negeren van het jury-advies uiteindelijk wel minder belangrijk dan de inhoud van de campagne.

Cees Kole, directeur Voorlichting van Buitenlandse Zaken, herinnert zich de selectie anders. ,,Het was een keuze tussen beter en best.'' Het logo moest volgens Kole verwijzen naar het website-adres: www.eu2004.nl. ,,En dat kon bij dat andere ontwerp niet, dat zou www.eu.nl geworden zijn en dan kom je op de website van de Europese Unie. En dat is niet de bedoeling.''