Verlies van 800 banen bij KPN

Telecombedrijf KPN schrapt dit jaar 800 banen bij het onderdeel vaste telefonie. Circa 300 van de banen zijn gedwongen ontslagen, de rest vertrekt via natuurlijk verloop. De reorganisatie heeft tot doel de efficiëntie van de organisatie te verhogen. Bij het bedrijfsonderdeel vaste telefonie werken in totaal circa 14.000 mensen.

KPN maakte eind vorig jaar al bekend honderden banen te willen schrappen bij vaste telefonie, maar weigerde destijds precieze aantallen te noemen. Voor de sanering neemt KPN in dit kwartaal een bijzondere last van ongeveer 20 miljoen euro. De 300 gedwongen ontslagen vallen op het hoofdkantoor van KPN in Den Haag door bundeling van marketing- en verkoopafdelingen.

Het bedrijfsonderdeel vaste telefonie heeft al jaren te kampen met een dalende omzet. De afkalving van de omzet wordt veroorzaakt door verschillende factoren als prijserosie, fellere concurrentie en het toenemend aantal mensen dat uitsluitend met een mobiele telefoon belt. In het derde kwartaal van vorig jaar, dat zijn de laatst bekendgemaakte cijfers van KPN, daalde het binnenlandse telefoonverkeer met ruim 18 procent tot ongeveer 5 miljard belminuten. KPN noemde de daling van ruim 1 miljard belminuten destijds ,,aanzienlijk''.

Belangrijke concurrenten op het vaste telefoonnet zijn de aanbieders Tele2 en Scarlet. Zij hanteren tarieven die vaak 10 tot 15 procent lager liggen dan die van KPN. Het Zweedse Tele2 claimde in september vorig jaar 1,5 miljoen Nederlandse abonnees te hebben. Het bedrijf weigert te zeggen op welk aantal dat nu ligt. Het Nederlandse Scarlet zegt 600.000 abonnees tot het klantenbestand te rekenen. ,,Ruwweg heeft KPN de afgelopen jaren 20 procent marktaandeel verloren'', zegt commercieel-directeur T. Smit van Scarlet. Volgens Smit zal het aandeel van KPN over twee jaar op ongeveer 70 procent liggen.

KPN werd in juli vorig jaar door telecomtoezichthouder Opta gedwongen de tarieven voor aanbieders als Tele2 en Scarlet sterk te verlagen. Tele2 en Scarlet maken voor een groot deel gebruik van het vaste net van KPN, in tegenstelling tot kabelexploitanten die telefonie aanbieden via de kabel. Voor het gebruik betalen Tele2 en Scarlet aan KPN.

KPN is nog altijd met Opta verwikkeld in een juridische strijd over deze zogeheten interconnectietarieven, omdat Opta volgens KPN met verkeerde aannames zou werken. KPN verklaarde dan ook dat de ,,betrouwbaarheid van het vaste net in het geding'' zou komen door de afgedwongen verlaging. Opta bestempelde deze uitspraak als ,,onzin''.