Toshiba wil meer laptops verkopen

Het Japanse technologieconcern Toshiba wil in Nederland een groter stuk van de markt voor draagbare computers. ,,We hebben nu een marktaandeel van circa 12 procent. Aan het einde van dit jaar moet dat 18 procent zijn'', zei Piet Hein Ottervanger, directielid van Toshiba Europa, gisteren tijdens een productpresentatie in Hoofddorp.

Ottervanger noemde Hewlett-Packard, Dell, Acer en Sony als Toshiba's belangrijkste concurrenten in Europa, en daarmee ook in Nederland. Toshiba wil leidend zijn in de markt voor draagbare computers. Volgens Ottervanger bevat bijna elke laptop Toshiba-technologie.

Het Japanse concern volgde jarenlang de strategie om technologische ontwikkelingen zo veel mogelijk met anderen te delen. Soms bracht de concurrentie zelfs sneller producten op de markt met Toshiba-technologie dan Toshiba zelf. Doel was een zo groot mogelijke markt te creëren. Aan die strategie is nu een einde gekomen. Toshiba wil zijn ,,sterke positie'' in draagbare computers beschermen en uitbreiden.

Een op de drie computers is tegenwoordig een draagbaar exemplaar. Het bedrijfsleven vormt het merendeel van de Toshiba-kopers, maar het aandeel van consumenten groeit snel. Hoeveel omzet Toshiba in Nederland realiseert met de verkoop van draagbare computers, wilde Ottervanger niet zeggen. Eind maart 2003 rapporteerde het technologieconcern een wereldwijde jaaromzet van circa 45 miljard euro. ,,Ongeveer 8 miljard kwam uit de pc-markt'', zei Ottervanger.