Hongarije koopt peperdure eigen weg

De Hongaarse regering gaat de M5, de duurste tolweg van Europa, kopen. Daarmee komt een einde aan veel ergenis. De M5 is nu in handen van AKA rt. dat een welhaast feodaal te noemen tol heft, waardoor het gros van het verkeer naar provinciale wegen uitwijkt. Gebruikmaken van het 93 kilometer lange stuk asfalt van Boedapest tot Kiskunfélegyháza, dat de verbinding vormt naar Servië en zuidelijk Roemenië, kost momenteel voor een personenauto 3.750 forint (ongeveer 14,15 euro). Voor de gewone, prijsbewuste Hongaar véél te duur.

Evenwijdig aan de M5 loopt de oude weg, de E75, die dwars door alle grotere dorpen loopt. Over deze weg kachelt het zware vrachtverkeer naar het verre achterland, en wordt er met doodsverachting ingehaald, terwijl acht kilometer verderop de vier stroken asfalt van de M5 er verlaten bij liggen, als een startbaan die ligt te wachten tot er eens een vliegtuig gaat landen.

De huidige situatie heeft tot veel protest van automobilisten geleid. De exorbitant hoge tolheffing is een erfenis uit de jaren vlak na het communisme toen de regering nog weinig ervaring had met het aantrekken van investeringen voor projecten in de publieke sector. Een conglomoraat van Franse, Oostenrijkse en Hongaarse wegenbouwers kreeg zo de concessie om het grotendeels door de Oost-Europa Bank gefinancieerde stuk snelweg 35 jaar lang naar eigen dunken uit te baten. Voor de rest van Hongarije's snelwegen is een tolsticker vereist die bij ieder benzinestation te koop is. Zodra de M5 door de staat gekocht is, uiterlijk 31 januari, kan deze ook eindelijk gebruikt worden met de gewone tolsticker. De regering heeft plechtig beloofd dat de sticker niet duurder zal worden. Vanaf 12 maart gaat de M5 open voor gestickerde auto's. De E75 kan dan weer het exclusieve domein worden van slingerende fietsers en van de oogst terugkerende tractoren.