Imtech zet met Airbus in op lange termijn

Technische dienstverlener Imtech haalt de helft van zijn omzet uit Duitsland. In Hamburg, waar nu alleen kleine Airbussen worden geassembleerd, richt Imtech een lakhal voor de Airbus A380 in. ,,Het is nog net geen cleanroom.''

Als in het Franse Toulouse in 2005 het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de Airbus A380, voor het eerst opstijgt, is het nog niet helemaal klaar. Het toestel moet dan nog gelakt worden in Hamburg, waar de Duitse tak van Airbus behalve een assemblagehal ook twee lakhallen bouwt, waar alle A380-toestellen geverfd worden in de kleuren van de luchtvaartmaatschappij waarvoor ze gaan vliegen. Omdat alle bestaande assemblagehallen in Hamburg te klein waren voor de A380 en er verder geen plek meer was op het fabrieksterrein aan de rivier de Elbe, heeft Airbus 140 hectare grond laten inpolderen, waardoor het terrein in Hamburg nu twee keer zo groot is geworden. De bouw van de eerste, 28 meter hoge lakhal, is inmiddels in volle gang.

,,Zo'n lakhal is nog net geen cleanroom, maar het moet er wel zo goed als stofvrij blijven'', zegt Helge Krüse van Imtech Deutschland, de Duitse tak van de technische dienstverlener Imtech, die is ingehuurd voor al het installatiewerk in de lakhal. Imtech verzorgt er de lucht- en klimaattechnologie, warmteregeling, meet- en regeltechniek en stroomvoorziening.

Krüse toont de metershoge luchtzuiveringsinstallaties in de nog maar half afgebouwde lakhal, die de lucht stofvrij moeten houden. ,,We pompen vanaf het plafond schone, gereinigde lucht de hal in en zuigen die aan de zijkanten weer weg. Alle verf- en stofdeeltjes worden er daarna uitgefilterd.'' Imtech Deutschland heeft veel ervaring met het bouwen van stofvrije ruimtes voor chipfabrikanten en de farmaceutische industrie. ,,Maar een ruimte van 16.000 vierkante meter is toch net even iets anders'', zegt Krüse. ,,Er zijn maar weinig spelers die dit soort grootschalig en zeer specifiek installatiewerk aanbieden'', zegt directeur Peter Kronenberg van Imtech Deutschland. ,,Omdat wij veel ervaring hebben in de industrie, hebben we specialistische kennis opgebouwd die anderen niet hebben. De meeste installateurs in Duitsland zijn kleine, lokale bedrijven, die zulke projecten niet aankunnen.''

Imtech werkt in Duitsland onder meer voor de scheepsbouw, de farmaceutische industrie, autofabrikanten, luchthavens en voetbalstadions. ,,We proberen zo veel mogelijk voor langere tijd het volledige technisch beheer van gebouwen en fabrieken over te nemen'', zegt Kronenberg. ,,Op langlopende onderhoudscontracten in de industrie zitten bijvoorbeeld veel hogere marges dan op het eenmalige installatiewerk van een kantoorgebouw. Daar is de concurrentie ook veel groter.'' Het aandeel in de omzet van langetermijncontracten is volgens Kronenberg groeiende, maar nog niet hoger dan 15 procent. Het merendeel van de omzet komt uit losse projecten. Dat geldt overigens niet alleen voor Duitsland, maar voor Imtech als geheel.

Imtech Deutschland, waar circa 4.000 mensen werken, is goed voor iets minder dan de helft van de twee miljard euro omzet van Imtech. Ondanks een omzetdaling in Duitsland in de eerste helft van 2003 met 3,5 procent, steeg de winst er met ruim 21 procent tot 15 miljoen euro. Volgens Imtech was dat het gevolg van kostenbesparingen die werden bereikt door de twee Duitse onderdelen van Imtech, Rudolf Otto Meyer (overgenomen in 1997) en Rheinelektra Technik (overgenomen in 2001), samen te voegen. Daarbij verdwenen bijna 300 banen. De overname van Rheinelektra vloeide voort uit de strategiewijziging van Imtechs voorloper Internatio-Müller om alle activiteiten op het gebied van handel en chemische distributie af te stoten en zich volledig toe te leggen op installatie-activiteiten. De opbrengst van de verkochte bedrijfsonderdelen werd gebruikt voor overnames in de installatiesector. Over het algemeen waren die succesvol, behalve de overname van telecombedrijf Landis, nu onderdeel van Imtechs ICT-tak. Imtech moest vorig jaar 1.200 man ontslaan om de verliezen van zijn ICT-onderdeel te stoppen. Imtech heeft inmiddels posities opgebouwd in de Benelux, Duitsland, Spanje en sinds eind vorig jaar ook in Groot-Brittannië. Een tussentijdse poging om te fuseren met Stork, dat ook een grote installatiepoot heeft, mislukte.

Sinds 2002 heeft Imtech veel last van de malaise in de utiliteitsbouw. Door de grote leegstand in kantoorpanden is er weinig nieuwbouw en dus ook minderinstallatiewerk dan normaal. Ook Imtechs activiteiten op het gebied van ICT-infrastructuur en telecom, zoals het aanleggen van datanetwerken en telefoonsystemen, zitten al jaren in een dip. Daar staan goede resultaten in onder meer de industrie en de scheepsbouw tegenover. Verder is Imtech goed vertegenwoordigd in de publieke sector (zoals het technisch onderhoud van luchthavens en ziekenhuizen), die minder last heeft van de economische teruggang dan het bedrijfsleven.

Terwijl de economische teruggang in België en Nederland iets van de laatste jaren is, gaat het in Duitsland al zeker tien jaar slecht met de economie. ,,We zijn daar inmiddels volledig op ingesteld'', zegt Peter Kronenberg van Imtech Deutschland. ,,We zijn bijvoorbeeld veel met ingeleend personeel gaan werken. Voor eenvoudig installatiewerk huren we nu vaak monteurs in uit Oost-Duitsland en Polen, allemaal op projectbasis. Zo blijven we flexibel.'' Ofschoon Kronenberg de laatste maanden enige verbetering ziet, stelt hij zich afwachtend op. ,,We zeggen hier in Duitsland al jaren tegen elkaar dat het volgend jaar beter wordt, en dat blijkt dan steeds niet zo te zijn.''