Amsterdam krijgt geld voor Zuidas

Het kabinet is bereid 334 miljoen euro bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van de Zuidas langs de zuidelijke ringweg van Amsterdam. Dat heeft minister Dekker (VROM) vandaag bekendgemaakt.

Dekker deed dit na afloop van een overleg met een Amsterdamse delegatie van burgemeester Cohen, de verantwoordelijke wethouder Stadig en de ministers Zalm (Financiën) en Peijs (Verkeer en Waterstaat).

Vanochtend is ook besloten dat het Rijk en de gemeente Amsterdam gezamenlijk een bedrijf, NV Zuidas, willen oprichten voor de ontwikkeling van het gebied. Oud-CDA-minister Brinkman gaat de oprichting hiervan voorbereiden. Hij zal voor 1 september met een ondernemingsplan komen waarin een sluitende begroting moeten komen advies uitbrengen over de beheersing van de risico's. Daarna zal het Kabinet pas defintief beslissen of het mee zal doen aan het de Zuidas.

De ontwikkeling van de Zuidas is een project waarbij wegen en spoorlijnen ondergronds komen en kantoren en woningen daarboven, het zogeheten dokmodel. Aan dit project dat miljarden gaat kosten dragen naast het Rijk, de gemeente Amsterdam zelf en private partijen bij. Op dit moment is er een gat van circa 700 miljoen euro.

Het dokmodel voorziet in een miljoen vierkante meter kantoren, en negen- tot tienduizend woningen. Die komen op een tunnelcomplex van 1,2 kilometer lang en 250 meter breed, waardoor sporen zoals die voor de HSL-flitstrein naar Parijs, maar ook de Noord-Zuidmetrolijn en wegen worden aangelegd. De kosten voor de bouw van de ondergrondse tunnel worden geschat op circa 1,5 miljard euro.

Het alternatief voor het dokmodel is het goedkopere dijkmodel (2 tot 3 miljard euro), waarbij de snelweg en de spoorlijnen op een soort dijk komen te staan en er veel minder ruimte is voor woningen en kantoren.

Het Centraal Planbureau berekende eind vorig jaar dat het hele project zeshonderd miljoen tot één miljard euro kost en geen extra werkgelegenheid oplevert. De infrastructuur wordt te duur en de nieuwe kantoren vormen een bedreiging voor de kantorenmarkt.