Commissariaat onderzoekt theaterplannen AVRO

Het Commissariaat voor de Media gaat onderzoeken of de AVRO haar leden korting op theaterkaartjes mag aanbieden. Dat is mogelijk in strijd met de Mediawet.

Gisteren werd bekend dat de AVRO theaterliefhebbers aan zich wil binden door het organiseren van speciale publiekspremières en het verlenen van kortingen op theaterkaarten. Ook overweegt de omroep een speciaal theatertijdschrift uit te geven.

Volgens een woordvoerder van het commissariaat ,,is nog maar zeer de vraag'' of het commissariaat toestemming gaat geven voor het aanbieden van gereduceerde kaartjes door de AVRO. ,,De verleende kortingen moeten in verhouding staan tot het door omroepleden betaalde bedrag voor het lidmaatschap, ''

In de Mediawet is vastgelegd dat omroepleden een contributie van ten minste 5,72 euro per jaar moeten betalen. Het commissariaat gaat nadere informatie over de plannen opvragen bij de omroep. De AVRO zegt in een reactie dat de omroep zich aan de wet houdt. Zakelijk directeur F. Maréchal: ,,Niet de AVRO verleent de kortingen, maar de theaters. Wij brengen alleen de mensen en de partijen bij elkaar.''

Eerder werd bekend dat het commissariaat ook onderzoek doet naar de Girafpas van de AVRO. Met deze pas (kosten: 10 euro) kunnen AVRO-leden onder meer korting krijgen bij dieren- en natuurparken. Ook worden er speciale Girafpas-dagen gehouden, waarbij de toegang volledig gratis is. Volgens Maréchal geldt ook hier dat niet de omroep zelf de kortingen verstrekt, maar andere partijen, zoals dierentuinen.

In de Mediawet staat dat voor het verlenen van ,,op geld waardeerbare voordelen'' in ruil voor het lidmaatschap van een omroep, toestemming moet worden gevraagd aan het Commissariaat voor de Media. De AVRO heeft dat voor de Girafpas niet gedaan, zegt de woordvoerder van het commissariaat. Volgens omroepdirecteur Maréchal was dat niet nodig omdat de omroep zelf geen korting verstrekt.

Het uitgeven van een theaterblad mag van het commissariaat, indien dat een directe relatie heeft met tv-programma's van de AVRO. Omroepen zijn verplicht om het belastinggeld dat zij uitgeven alleen aan te wenden voor het maken van programma`s of aan programma's gelieerde activiteiten. De AVRO ziet theater als een van de speerpunten in haar programmering op radio en tv.

Op 1 maart moeten omroepen 350.000 leden hebben om in aanmerking te komen voor een nieuwe uitzendlicentie. Aan die licentie zijn uitzenduren op radio en tv en geld om programma's daardoor te maken. De nieuwe licentieperiode loopt van 2005 tot 2010.