Van dwerg tot wereldleider

Wat ziet hij er onooglijk uit, de jonge generaal Bonaparte. Klein, gedrongen, onhandig, met een groezelig Dumb and Dumber kapsel. En hij praat door zijn grote neus in een onverstaanbaar Corsicaans accent. Zijn opkomst in de achtdelige tv-serie Napoleon kan dan ook niet onvoordeliger: de vechtjas maakt zijn ongenode entree in een salon vol wulpse dames. Als een Lulletje Rozenwater staat hij temidden van het gegiechel. Maar, wél met de ogen van een havik, fluistert een van de dames, ene Joséphine. Die zich ook meteen maar aan hem aanbiedt.

De Frans/Brits/Canadese historische dramaserie is precies wat je er van verwacht: een keurig verslag van het leven van Napoleon Bonaparte; met zijn opkomst als generaal na de Franse revolutie; hoe hij – naar Romeins voorbeeld – keizer wordt van de Franse Republiek. Hoe hij Europa verovert, zijn hand overspeelt, en eenzaam eindigt op St. Helena in de Stille Zuidzee. Betoverende interieurs, verrukkelijke kostuums en pruiken, en je steekt er nog wat van op ook. De verfilming is nogal clichématig aangepakt, maar dat heeft ook zo zijn voordelen. Je weet wat je krijgt. In de bijrollen zien we bovendien John Malkovich, Gérard Depardieu en Isabella Rossellini.

Aardig aan de serie is dat we de dwergsoldaat (gespeeld door Christian Clavier, die eerder Astérix speelde) ook in uiterlijk snel zien groeien in zijn rol van wereldleider. Eerst ligt de nadruk op zijn geringe gestalte, later krijgen we steeds meer close-ups van zijn gebeeldhouwde kop. Hij krijgt al snel een betere kapper en een flamboyante klerenmaker.

Tussen de politiek en de veldslagen door krijgen we voldoende romantische verstrooiing, vooral van Rossellini in de rol van Joséphine, de echtgenote die Napoléon geen kind kan geven en moet slikken dat hij het op zijn veldtochten met andere vrouwen aanlegt. In het eerste deel is trouwens te zien dat Joséphine ook niet erg trouw is. Om haar lichtzinnigheid uit te beelden heeft ze in haar salon steeds weer een andere papegaai. Is het een subtiele verwijzing of moesten de vogels steeds vervangen worden, omdat ze volgens de Franse PWW (papegaaienwerktijdenwet) niet langer dan acht uur op hun stok mochten zitten?

Napoléon, RTL4, 22.30-23.30u, volgende delen tot en met donderdag en resterende volgende week van maandag t/m donderdag.