Theater moet AVRO leden opleveren

De AVRO gaat veel werk maken van theater. De omroep is al langer bezig met cabaret en kunst. Musicals en toneel komen daar bij. `Toegankelijk' is het sleutelwoord. Ledenwinst is het uiteindelijke doel.

De AVRO heeft het theater tot ,,strategisch speerpunt'' uitgeroepen. Daarmee wordt een `tribune' toegevoegd aan de vijf die de omroep er nu al heeft. Maar het ziet ernaar uit, dat voor deze toevoeging heel wat zwaarder geschut uit de kast wordt gehaald – met een eigen tijdschrift, een internetsite, allerlei radio- en tv-programma's, speciale voorpremières en kaartverkoop met kortingen.

De tribunes zijn een AVRO-initiatief om bestaande leden extra aan de omroep te binden en nieuwe leden te werven. Wie lid wordt van een tribune, wordt ook lid van de AVRO. De nieuwe theatertribune zou binnen enkele jaren 100.000 leden moeten hebben, aldus de interne stukken. Het business plan is gemaakt door de specialisten Peter Tabernal en Fred Boot, die beiden directeur zijn van een theateradviesbureau. Zij worden ook de projectmanagers van de tribune.

Tabernal en Boot hebben de afgelopen maanden veel gesprekken gevoerd in de theaterwereld. Vooralsnog is bij de meeste theaterproducenten, toneelgezelschappen en schouwburgdirecteuren enthousiast gereageerd. Al zal niet elk gezelschap probleemloos de gevraagde tegenprestaties kunnen leveren. ,,Ik denk niet, dat het Onafhankelijk Toneel of 't Barre Land onmiddellijk de rode loper gaat uitleggen voor zo'n voorpremière voor tribuneleden'', beaamt Jaap Jong, directeur van de Vereniging van Nederlandse Toneelgezelschappen. Maar daar zal de AVRO niet mee zitten; niet voor niets valt in de plannen voortdurend het woord ,,toegankelijk''.

Dat geldt ook voor het wekelijkse of tweewekelijkse tv-programma, waarvoor nu een uitzendplek op Nederland 2 wordt gezocht. De AVRO kan volgend seizoen bovendien beschikken over een dertiendelige documentaireserie over de recente Nederlandse theatergeschiedenis, gemaakt op initiatief van Joop van den Ende en gefinancierd door de VandenEnde Foundation. Die stichting betaalde in 2001 ook het door Angela Groothuizen gepresenteerde Kwestie van smaak, dat echter voortijdig werd geschrapt wegens tegenvallende kijkcijfers. Op de radio krijgen de bestaande programma's Opium en De Sandwich (van Jacques Klöters) een nog zwaarder theaterstempel.

Al enige tijd is de AVRO doende meer cabaret naar zich toe te trekken. Naast de radio- en tv-edities van Andermans veren zijn onlangs Paul Groot en Owen Schumacher van Kopspijkers gecontracteerd. Zij maken komend seizoen een nieuw satirisch programma. Nadrukkelijk zegt een woordvoerder echter, dat de theatertribune zich niet alleen op cabaret zal richten, maar ook op musicals en toneel. Ook workshops en lezingen over toneel behoren tot de plannen.

Alle activiteiten – ook de geplande verkoop van affiches, shirts, mokken, cd's en dvd's – moeten worden gerealiseerd binnen de regels van de mediawet. Een omroep mag zich niet dienstbaar maken aan winst voor derden. Maar het maken van winst is niet de bedoeling; wel het werven van leden.