`Houdt mode langer geheim voor publiek'

Modeontwerpers moeten ophouden hun collecties meer dan een half jaar voor ze in de winkel liggen te tonen aan de pers. Nu maken ze het kopiëren ervan door modeketens als Zara veel te gemakkelijk.

Dat zegt Didier Grumbach, de president van de Chambre Syndicale de la Couture Parisienne, de invloedrijke koepelorganisatie van Franse modebedrijven in de haute couture en prêt à porter. ,,Wij zijn de enige bedrijfstak die al zijn innovaties gratis op internet zet'', zegt Grumbach. ,,Het is collectieve zelfmoord.'' Op websites als Style.com zijn honderden foto's vlak na afloop van de show te zien.

Grumbach beaamt dat het onmogelijk is om het kopiëren te verhinderen en hij erkent dat het altijd al gebruikelijk was om ideeën uit elkaars collecties te lenen. De schaal waarop het tegenwoordig gebeurt en de snelheid waarmee iets dat gisteren op de planken in Parijs werd geshowd nu voor een fractie van de prijs in de winkelstraten te koop is, maakt ingrijpen volgens hem echter dringend nodig.

Hij stelt daarom voor om de pers niet langer uit aanwezig te laten zijn bij de presentaties van de prêt à porter-collecties van kleding die pas meer dan een half jaar later in de winkels zal liggen. Bij die gelegenheden zouden alleen de inkopers van de winkels uit de branche aanwezig moeten zijn.

De pers zou vlak voor de kleding op de markt komt geïnformeerd moeten worden. Grumbach suggereert de prêt a porter te laten zien op het moment dat de modehuizen hun haute couture tonen. Die kleding is niet bedoeld en niet geschikt voor grote oplages of massaproductie en bijna onmogelijk te kopiëren. Zijn voorstel heeft wel tot gevolg dat de modetijdschriften een aanmerkelijk kortere productietijd krijgen.

In een reactie in de Britse krant The Times zegt een woordvoerder van Zara dat het bedrijf vrijwel niets kopieert, 99 procent van de mode is volgens haar ondraagbaar. Het zou Zara slechts om trends gaan. Modekenners kunnen de kopieën echter probleemloos aanwijzen in de rekken van H&M en Zara, zoals onlangs nog sixties-jurkjes van Marc Jacobs en eerder een zwarte zigeunerbloes van Tom Ford voor Yves St. Laurent.