AVRO begint theatertijdschrift

De AVRO begint in september met de uitgave van een tijdschrift over theater. Ook wil de omroep een wekelijks of tweewekelijks tv-programma en wekelijks drie uur radio over theater gaan maken.

De initiatieven maken deel uit van een plan van de AVRO om theater tot `strategische speerpunt' te maken. De omroep wil leden ook exclusieve publiekspremières bieden, een theater-website opzetten en theaterkaartjes met korting gaan verkopen.

Voor theaterliefhebbers richt de AVRO een zogenoemde `theatertribune' op. Ze hoopt dat die binnen een paar 100.000 leden telt, – à 7,50 euro per jaar. Soortgelijke `tribunes' heeft de omroep al voor klassieke muziek, beeldende kunst, veiligheid, natuur en gezondheid. Ze zijn bedoeld om bestaande leden te binden en nieuwe te werven. Leden van zo'n organisatie zijn automatisch lid van de omroep.

Volgens programmadirecteur Ad 's-Gravesande heeft de AVRO voor de theatertribune ,,meer geld dan ooit'' gereserveerd. Hij schrijft dat in een vertrouwelijke brief aan theaterproducenten en schouwburgdirecteuren. De meeste theatergezelschappen en schouwburgdirecteuren reageren enthousiast. ,,Alles wat kan aanzetten tot theaterbezoek juichen wij toe'', zegt directeur Jaap Jong van de Vereniging van Nederlandse Toneelgezelschappen.

De AVRO-directie onderhandelt met de marketingorganisatie van de regionale dagbladen over de uitgave en distributie van het AVRO Theater Magazine, dat een ,,toegankelijk'' blad moet worden met nieuws en achtergronden over theatervoorstellingen. Met het aantrekken van redacteuren begint men deze maand. Het tv-programma komt op Nederland 2.

Verder wil de AVRO theaterkaartjes en -abonnementen aanbieden voor gereduceerde tarieven, en een last minute-service opzetten voor voorstellingen waarvan op een laat moment nog niet alle kaartjes zijn verkocht. Ook moeten er speciale premières voor tribuneleden komen, liefst op de avond voor de echte première.

THEATER: pagina 9