Van succesfilm naar musical naar film

De musical The Producers, die op Broadway al bijna twee jaar volle zalen trekt, wordt verfilmd. Maar de theaterproductie was gebaseerd op een succesfilm uit 1968, die dezelfde titel droeg. En de grootste hit, het extravagante shownummer Springtime for Hitler, kwam ook al in die film voor. De opnamen voor de nieuwe verfilming worden begin volgend jaar gemaakt. De hoofdrollen worden gespeeld door Nathan Lane en Matthew Broderick, de sterren van de theaterproductie.

De film die een musical werd die een film wordt, is een creatie van de nu 77-jarige Mel Brooks. Hij schreef het met een Oscar bekroonde scenario over twee gesjochten theaterproducenten, die denken een goudmijn aan te boren met het produceren van een voorstelling die gegarandeerd flopt. Hun redenering is simpel: als ze veel meer geld bijeenbrengen dan nodig is voor de opvoering, kunnen ze de rest in hun zak steken. Als er geen winst is, behoeven ze immers niets aan de investeerders uit te keren. Het probleem is echter, dat de beoogde flop – een uitzinnig staaltje nazi-propaganda – een kassucces wordt. Het publiek vat de voorstelling op als een daverende klucht.

Brooks nam zelf het initiatief om zijn film tot een theatermusical te maken. Van de drie liedjes die hij voor de film schreef, schrapte hij de twee die iedereen allang vergeten is. Alleen het titellied van de show-in-de-film (Springtime for Hitler) bleef. Ook schreef hij tekst en muziek voor een groot aantal nieuwe nummers in traditionele Broadway-stijl. Het resultaat ging voorjaar 2001 in première en kreeg twaalf Tony Awards, een recordaantal voor één musical. Ook de hoofdrolspelers Lane en Broderick vielen in de prijzen. Toen ze na een jaar door andere acteurs werden vervangen, werd de druk op de kassa van het St. James Theatre prompt minder groot. Maar sinds eind december zijn ze terug, voor een nieuwe serie van drie maanden. Hun comeback geldt als voorbereiding op de verfilming. De film wordt geregisseerd door Susan Stroman.

Dit najaar komt The Producers tevens naar Londen. De theaterrechten voor het Europese vasteland zijn in handen van Stage Holding, het theaterbedrijf van Joop van den Ende. Hij speelt met de gedachte de musical te lanceren in een van zijn theaters in Berlijn. Voorts staat The Producers op de nominatie voor het Amsterdamse musicaltheater, dat hij in 2006 wil openen.