Race tegen eurovervalsers

Middenstanders reageren traag op de golf valse euro`s. Ze kopen wel apparatuur die biljetten opspoort, maar de verkeerde. ,,Ze bestellen gewoon maar wat''.

De telefoon staat roodgloeiend bij Cikam. Het bedrijf, dat onder meer detectie-apparatuur voor vals geld levert, wordt sinds drie maanden ,,platgebeld'' door middenstanders die een detector bestellen. ,,Per week krijgen we circa tweehonderd telefoontjes'', schat Andrew Citroen, algemeen directeur van Cikam. ,,Ik heb er voortdurend honderd tot honderdvijftig in bestelling.''

Oorzaak van de grote belangstelling voor valsgelddetectoren, volgens Citroen, is dat het midden- en kleinbedrijf steeds vaker wordt geconfronteerd met verliezen. ,,Het verschil tussen het bedrag dat ze afstorten bij de bank en het bedrag dat op hun rekening wordt geboekt, wordt te groot. Er zit steeds meer vals geld tussen.'' Maar ook het feit dat caissières door de groeiende stroom vals geld steeds vaker in discussie moeten met klanten, met een lange rij wachtenden achter zich, stemt het midden- en kleinbedrijf (MKB) niet vrolijk, merkt Citroen. Werd er in de eerste negen maanden van 2003 13.000 keer aangifte gedaan van vals geld, eind december was dat aantal opgelopen tot 18.000.

Ook het bedrijf Veilig Ondernemen Nederland in Alphen aan den Rijn meldt dat het ,,storm loopt'' met aanvragen, van supermarkten tot winkelketens tot pretparken. ,,Er zijn dagen dat we tientallen scanners per dag verkopen'', vertelt directeur Roland Brons. De aantrekkelijkheid van de euro voor vervalsers is volgens hem onderschat. ,,Met het guldenbiljet kon je als vervalser maar in een beperkt gebied terecht, met de euro kun je bijna wereldwijd betalen, bovendien is-ie meer waard. Nu de dollar keldert, wordt de euro steeds interessanter. Voor zo'n makkelijk uit te geven biljet doet een vervalser graag moeite.''

Door moderne druktechnieken is de uv-lamp die in veel bedrijven aanwezig is volledig uit de tijd geraakt. Al was het maar omdat elke geavanceerde kantoorboekhandel uv-houdend papier verkoopt, waardoor een uv-lamp keurig oplicht als er een vals biljet passeert. Het midden- en kleinbedrijf is blijven hangen in het guldentijdperk en heeft nauwelijks geïnvesteerd in detectie-apparatuur, meent Andrew Citroen van Cikam. Want goede apparatuur kost wat. ,,Dan praat je al gauw over 500 euro. Heb je een winkel met vier kassa's, dan gaat het dus om een investering van 2000 euro.'' Daardoor bindt het bedrijfsleven de kat op het spek, meent Citroen, want ,,valsemunters realiseren zich dat Nederland voor hen interessant is.''

Ook Veilig Ondernemen Nederland levert geen uv-lampen meer aan het bedrijfsleven. Alleen scanners die verschillende echtheidskenmerken controleren, die niet met het blote oog waar te nemen zijn. En dat is nodig, volgens directeur Brons. ,,Veiligheidsdraad, watermerk, hologram, ik heb ze allemaal al vals gezien.'' De scanners variëren in prijs van 199 tot 495 euro. Bij de duurdere apparaten krijgt de klant een garantie: laat de detector toch een vals biljet door, dan is de klant verzekerd.

Maar het bedrijfsleven vindt investeren in valsgelddetectoren al snel te duur, merken ze ook bij Deco Sign & Code in Wolvega. ,,Mensen bestellen gewoon maar wat, ook uv-lampen'', vertelt eigenaar Derk Strijker. ,,We zeggen dan dat een uv-lamp ouderwets is en dat vervalsers al veel verder zijn, maar ja, een uv-lamp heb je al vanaf 20 euro en een infraroodlamp kost al gauw 125 euro.'' Strijker schat dat 85 procent van het bedrijfsleven nog met een uv-lamp werkt.

Strijker verwacht dat infraroodlampen nog twee tot drie jaar zullen voldoen om vals geld te detecteren, maar dat vervalsers daarna manieren hebben gevonden om ook díe apparatuur te omzeilen. ,,Binnen tien jaar zijn we zo ver dat we alleen nog met pasjes betalen.''

Ook Retail Data in Leek verkoopt nog steeds veel uv-lampen, meldt eigenaar Rob Kroes. ,,Een die ook naar het watermerk kijkt. '' Kosten: 43 euro. ,,We hebben ook een camera van 500 euro, maar het MKB kiest toch voor de goedkoopste apparatuur.'' Vanuit commercieel oogpunt vindt Kroes het niet erg dat vervalsers steeds slimmer worden en dat eenvoudige detectie-apparaten snel verouderen. ,,Dan verkopen wij meer.''