Films van IFFR op Internet

Simon Field wordt na de 33ste editie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) filmproducent. De Brit, die het festival acht jaar leidde, zal optreden als een van de directeuren van de Engelse productiemaatschappij Illuminations Films, die in het verleden onder meer films van Jan Svankmajer en de gebroeders Quay produceerde. Field produceerde in de jaren tachtig met Keith Griffiths van Illuminations al een aantal documentaires over filmmakers. Fields eerste grote project speelt zich af in Wenen, waar opera- en theaterregisseur Peter Sellars een festival opzet in het kader van het Mozart Anniversary Project 2006 waarvoor een aantal films in opdracht zal worden gemaakt. Field blijft als lid van de selectie van het Hubert Bals Fonds verbonden aan het Rotterdams filmfestival.

In de jury van de VPRO Tiger Awards zit ook een directeur die recent afscheid nam van Rotterdam, Chris Dercon, voormalig directeur van Museum Boijmans Van Beuningen, die voor het programma `Exploding Cinema' veel met Field samenwerkte. Dercon is nu directeur van het Haus der Kunst in München. In de jury zitten verder schrijver Hafid Bouazza en de regisseurs Jang Sun-Woo (Korea), Claire Denis (Frankrijk) en Júlio Bressane (Brazilië).

De publieksprijs wordt dit jaar gesponsord door KPN. Het telecombedrijf werkt ook samen met het IFFR in het project de 25ste Zaal Online. Vanaf 21 januari zullen tien films uit vorige edities van het festival via de KPN Breedband Portal op internet te bekijken zijn, waaronder Mundo grua van Pablo Trappero en Kids Return van Takeshi Kitano.

Na het festival zal het filmaanbod groeien. De films zullen alleen beschikbaar zijn in Nederland en Nederlands ondertiteld zijn. Voor 2,99 euro kan 24 uur over een film beschikt worden. KPN biedt al de service Netcine, MoviesOnDemand, waarin wordt samengewerkt met distributiemaatschappij RCV. Films als Scary Movie en Last Man Standing zijn nu al via KPN te zien. Het Rotterdams `filmparlement' wijdt zijn sessie dit jaar aan digitale distributie. Gedebatteerd zal worden over de vraag of digitale distributie een nachtmerrie is voor de onafhankelijke film.