Athene

Is voor de gemiddelde voetganger oversteken in Athene al niet minder dan een crime, voor de invalide medemens is het een regelrechte horror. Toegegeven, auto's en bromfietsters stoppen voor rood licht, maar hoeven vaak zó kort te wachten dat de voetganger halverwege het zebrapad voor de zekerheid vast gaat rennen om de overkant veilig te bereiken. De invalide medemens kàn niet rennen – zou dat één van de redenen zijn waarom in de straten in het centrum van de stad zich zo weinig invaliden of rolstoelrijders ophouden? Voor de laatsten zal nóg een reden gelden: de toegankelijkheid van musea, archeologische bezienswaardigheden en het openbaar vervoer is ronduit bedroevend. Laat nu uitgerekend voor hen de Spelen als geroepen komen want in het kader daarvan wordt de infrastructuur in grote delen van Athene rolstoelvriendelijk gemaakt. Kranten schrijven nu al dat dit één van de beste `erfenissen' van de Spelen zal zijn. Somberaars zullen zeggen dat het een schande is dat in een land waar tien procent van de bevolking (die ruim tien miljoen mensen omvat) invalide is, gewacht moet worden op zoiets als de Spelen wil aan hun lot iets gedaan worden. Anderen zullen zeggen dat sport tóch een beschavende werking heeft. Het moment waarop moet blijken dat Athene een invalide- en rolstoelvriendelijke stad is, is van 17 tot 28 september wanneer de Paralympics plaatsvinden en vierduizend aan hun rolstoel geketende atleten het straatbeeld zullen beheersen.

Dit is de twintigste aflevering van een serie over de Olympische Spelen.