Jerry geeft 'm van katoen

't Waren gouden tijden voor het Duitse productie- en distributiebedrijf Rialto/Constantin Film GmbH. Medio jaren zestig lokten ondanks het einde van de hoogtijdagen van de cinema – televisie was een geduchte concurrent geworden – de Edgar Wallace-reeks, Karl May-adaptaties en schlagerfilms drommen mensen naar de bioscoop. Tussen de Krimi's, Winnetous en Peter Alexander-vehikels door produceerde men tussen 1965 en 1968 ook nog acht populaire films rond pulpblaadjesheld Jerry Cotton. De simpelmansavonturen van deze FBI-agent lagen voor een paar Pfennige bij kiosk en sigarenboer en lieten zich door hun schematische opzet soepeltjes en voordelig naar film vertalen. Sneltikkers als Herbert Reinecker (Derrick) ramden er in recordtijd scripts uit, Raumpatrouille Orion-componist Peter Thomas leverde swingende goed-humeur-riedeltjes en voor de regie tekenden onder meer de twee Haralds van de naoorlogse Duitse publieksfilm; Reinl en Philipp. In het toffe kleurenwerkje Der Mörderclub von Brooklyn komt Jerry Cotton, evenals in de andere zeven films gespeeld door de Amerikaanse acteur George Nader, tegen een drieste chanteursbende in 't geweer. Tijdens de knokpartijen slaagt de strak in 't pak zittende wetshandhaver er toch maar mooi in om zijn schwungvolle Brillantine-coupe in de plooi te houden en schlagerfilmroutinier Werner Jacobs (hij regisseerde iedereen van Freddy Quinn tot Heintje) plakte er gewiekst de verplichte stockfilm van New York bij nacht tussen. Der Mörderclub, kortom, is ideaal kijkvoer bij een fles Apfelkorn. Cotton-vertolker George Nader (1921-2002) speelde onder meer in Robot monster (1953), een ultragoedkope en onbedoeld hilarische sf-prul in 3-D, waarin een acteur in gorillapak met duikershelm een alien moet voorstellen. Toch kreeg Nader een contract bij Universal en in 1955 zelfs een Golden Globe als `Most Promising Newcomer', maar hij bleef steken in afdankertjesrollen en later in tv-werk. Hij en levenspartner/manager Mark Miller waren sinds de jaren vijftig goed bevriend met Rock Hudson (Nader zou na diens dood de enige erfgenaam zijn). In 1964 vertrok Nader naar Europa, waar hem halverwege de jaren zeventig een auto-ongeluk het filmen onmogelijk maakte. Dankzij cultheld Jerry Cotton, echter leeft Naders naam voort.

Der Mörderclub von Brooklyn (Werner Jacobs, BRD, 1967), ARD, 1.25-2.55u.