FNV eist onderzoek NS

Spoorbond FNV Bondgenoten en de Ondernemingsraad willen een extern onderzoek naar de reorganisatie van de divisie NS Internationaal van de Nederlandse Spoorwegen. FNV-bestuurder A. van den Berg denkt aan ,,iets Berenschot-achtigs, een second opinion''.

Gisteren maakte de directie van NS Internationaal bekend dat er vanaf 2005 ,,200 tot 250 banen'' overbodig worden. Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten. ,,Er is nog geen definitief besluit, maar dat is wel de onontkoombare richting die het opgaat'', zei directeur Michiel van Roozendaal die per 1 maart in functie treedt. Bij NS Internationaal werken 650 mensen.

NS Internationaal, de divisie van NS die treinen rijdt naar België, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland, moet reorganiseren omdat het veel concurrentie ondervindt van luchtvaartmaatschappijen als EasyJet en Ryan Air. Deze bieden goedkope tickets aan naar bestemmingen als Londen en Barcelona.

Om het tij te keren wil NS Internationaal de tickets via internet en sms gaan verkopen, net zoals de goedkope luchtvaartmaatschappijen doen. Daardoor worden de verkoopbalies van NS Internationaal, nu nog op tien stations in Nederland, vanaf 2005 overbodig, zo is het plan. Ook op de internationale treinen en op het stafkantoor van NS Internationaal verdwijnen banen.

FNV is ,,geschokt door de omvang van de reorganisatie'', zegt Van den Berg. ,,Het aantal is tot 250 fulltime arbeidsplaatsen, maar in totaal gaat om meer dan 350 man. Dat is bijna een halvering van het bedrijf.''

Het personeel van NS Internationaal heeft geen garantie dat het elders binnen NS kan blijven werken. ,,Die proberen we wel te krijgen'', aldus Van den Berg.

Spoorbond CNV noemt het ,,nodig dat maatregelen genomen worden'', maar betwijfelt of internet de uitkomst is, zegt bestuurder van de bond J. Piqué. ,,Op dit moment klagen klanten steen en been over de internetsite. Wij betwijfelen of die problemen vóór 2005 zijn opgelost, het moment dat de directie de balies wil sluiten.''

,,Veel te kort om klanten eraan te laten wennen'', zegt ook de FNV. ,,De directie zegt al heel lang dat de site beter moet, maar dat is tot op heden niet gelukt. Wij houden de balies liever nog wat langer open. Wij zijn bang dat klanten anders worden weggejaagd. Dat risico kan NS Internationaal zich niet veroorloven.''

CNV vraagt zich verder af of het verstandig is van de directie om met treintickets scherp op prijs te willen concurreren met de prijsvechters in de luchtvaart. ,,De trein heeft veel meer voordelen dan een scherpe prijs alleen'', zegt Piqué. ,,Je komt in het centrum van een stad aan, je zit comfortabel, je hoeft niet in te checken, je kunt je laptop aansluiten tijdens de reis, je hebt veel opstapplaatsen in Nederland. Wij zeggen: benadruk díe voordelen meer.''

FNV geeft de opdracht voor het externe onderzoek samen met de ondernemingsraad van NS Internationaal. Die laatste heeft het recht een `second opinion' te vragen. NS moet er formeel toestemming voor geven, en vervolgens het onderzoek financieren. Van den Berg schat de kosten ,,rond de 30.000 euro''.