De lezer danst in de armen van Jac. Toes

Jac. Toes heeft de Gouden Strop eenmaal gewonnen en is diverse keren genomineerd geweest. Opmerkelijk aan zijn boeken is, afgezien van een constante hoge kwaliteit, dat ze steeds in volstrekt andere milieus spelen. Na de kraakwereld en de cocaïnemaffia, om er twee te noemen, betreedt Toes in zijn nieuwste roman, De Vrije Man, de wereld van de tango.

De hoofdpersoon van het boek, Harold Daver, is verslaafd aan de tango. Op de dansvloer beleeft hij een passie die hem kritiekloos maakt of, zoals een van de personages het noemt: `In de tango neem je afscheid van de taal.' En dat afscheid kan Harold Daver goed gebruiken als afleiding van een leven waarin alles lijkt te mislukken, en hij in de ogen van Davers omstanders de bron is van enorm veel ellende. Op de dansvloer bestaat alleen de tango, een fysiek-emotionele belevenis die niet uit te leggen is, maar wel prachtig te beschrijven blijkt.

Daver moet als fysiotherapeut uit zijn maatschap stappen nadat zijn ex-vrouw Francien gewelddadig om het leven is gekomen. Hij wordt verdacht, kan zich nauwelijks verweren en komt in een wanhopig makend web van intriges terecht die hij niet kan doorzien, maar waaraan hij wel bijna te gronde gaat.

De gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op, de intrige is knap, de ontknoping subtiel. En Toes houdt die veelheid in het gareel. Ook de personages komen goed uit de verf, zij het dat de een meer tot de verbeelding spreekt dan de ander. De kleurrijkste is zonder twijfel Davers biechtmoeder Luisa, zijn psychotherapeutische collega, die `de kleinste geschillen op de spits [drijft], waardoor de matenvergaderingen zelden zonder tranen of stemverheffingen verlopen. `To the bone' is haar vergadermotto. Doel: elkaar naderhand recht in de – betraande – ogen te kunnen kijken.' `To the bone', een even akelig als geestig motto in een praktijk voor fysiotherapie.

De lezer danst in Toes' vaardige armen door het problematische leven van Daver. Ook letterlijk overigens, want ik moet me al sterk vergissen als Toes niet zelf schuil gaat achter de tanguero `met hoekige kop, kaalgeschoren, met zware wenkbrauwen en massieve schouders' van pagina 168.

Jac. Toes: De Vrije Man.

L.J. Veen, 253 blz. €14,95