Zeelieden eren kapitein van tanker Prestige

De Griekse kapitein Apostolos Mangouras van de vergane olietanker Prestige is voorgedragen voor een van de meest prestigieuze onderscheidingen in de scheepvaart. Het Nautisch Instituut in Londen, het internationale orgaan van zeelieden en de Lloyd's List hebben Mangouras wegens zijn moed en vastberadenheid kandidaat gesteld voor `Shipmaster of the Year', in vakkringen de belangrijkste prijs voor excellent zeevaarderschap. Mangouras zit sinds november 2002 vast in Spanje als enige verdachte die verantwoordelijk wordt gehouden voor de olieramp met de Prestige. De ramp geldt als de grootste milieuramp die Europa ooit getroffen heeft.

De voordracht onderstreept de diepe verdeeldheid die bestaat over de verantwoordelijkheid voor de ramp. De Prestige, die in november 2002 voor de kust van Galicië lek sloeg en op volle zee verging, verloor in totaal 64.000 ton olie. De vervuiling kon zich over duizenden kilometers kust verspreiden omdat de Prestige met zware averij en bij slecht weer op last van de Spaanse autoriteiten ver uit de kust werd gestuurd waar de tanker in tweeën brak.

Mangouras is volgens een woordvoerder van het Nautisch Instituut door een `groot aantal' collega's voorgedragen wegens zijn moedig en deskundig optreden in de eerste dagen van de ramp. Tevens vindt de voordracht plaats ,,vanwege de situatie waar Mangouras zich nu in bevindt''. Op 18 februari wordt de winnaar van de prijs bekendgemaakt.

Kapitein Mangouras bleef samen met twee officieren op het schip, terwijl de bemanning was geëvacueerd en op het vasteland bij de Spaanse regering en lokale autoriteiten chaos en verwarring heersten. Het lijkt erop dat de kapitein trachtte de gehavende tanker te stabiliseren om hem zo naar een veilige haven te kunnen slepen. Mangouras werd evenwel na twee dagen met een helikopter van de tanker gehaald en aan wal gearresteerd. Volgens de Spaanse gezagsdragers zou hij zich weerspannig hebben gedragen. Het commando op de boot werd overgenomen door een Nederlandse kapitein van het bergingsbedrijf Smit, die opdracht kreeg de tanker van de kust weg te slepen. Deze beslissing, genomen onder verantwoordelijkheid van de Spaanse minister van Waterstaat Álvarez Cascos, is vanaf het eerste moment zwaar bekritiseerd door scheepvaart en milieudeskundigen. De Spaanse regering heeft de verantwoordelijkheid voor de ramp volledig gelegd bij de rederij, oliemaatschappij en kapitein van de Prestige. Cascos bestempelde Mangouras als ,,crimineel''.

Kapitein Mangouras, die volgende week 69 jaar wordt, is vrij op borgtocht en verblijft in Barcelona in afwachting van zijn proces. Hij moet zich dagelijks melden bij de politie. Spaanse kapiteins van de handelsvaart hebben zich eveneens solidair verklaard met hun Griekse collega door hem een galadiner aan te bieden voor zijn verjaardag. Het is onduidelijk wanneer het strafrechtelijk proces rond de Prestige van start gaat.