Goed zijn is een luxe in Tadzjikistan

Een karige film, dat is wat in Angel on the Right op je afkomt. Hij speelt zich af in een arm deel van arm Tadzjikistan, in de winter als de bomen kaal zijn en de huizen en bewoners van het stadje Asht vaal als reigers. Niemand kan het zich hier kennelijk veroorloven zomaar een goed mens te zijn. Die beleefde boer heeft net een poging gedaan heroïne te smokkelen, de burgemeester troggelt iedereen geld en honing af en de oude Halima lokt met een smerige leugen haar zoon Hamro, een afgestrafte dief, terug naar huis.

Goed-zijn is dus een luxe, maar wel een essentiële. De titel van de film verwijst naar de islamitische legende dat iedereen twee engelen met zich meedraagt. De engel op de linkerschouder noteert alle kwade daden, die rechts alle goede. Weegt op de Dag des Oordeels het boek van de rechterengel zwaarder dan dat van de linker, dan ga je naar de hemel. Anders ga je naar de hel. Als het zoontje van Hamro zijn oma vraagt waar zij terecht zal komen, heeft zij geen antwoord voor hem.

Je kunt niet zeggen dat Hamro goed probeert te zijn, maar je ziet wel dat hij iets goeds in zich heeft, zo stuurs als hij is. Maar het helpt hem niets. Hij heeft grote schulden, daar worden hij en zijn moeder genadeloos aan herinnerd, en niemand die hem zomaar helpt.

De tweede film van Oesmonov (die in 1998 The Flight of the Bee maakte, die Nederland nooit heeft bereikt ) is uiterst consequent opgebouwd en gefilmd.

Op het eind krijgt het verhaal een magische wending en voegt Oesmonov ook schijnbaar meer kleuren toe. Maar de magie hier heeft gelukkig niets van de folkloristische gezelligheid van Oesmonovs landgenoot Bachtiar Choedojnazarov (Luna Papa, The Suit). Deze is noodlottig.

Angel on the Right. (Farishtay kifti rost). Regie: Djamsjed Oesmonov. Met: Maruf Pulodzoda, Uktamoi Miyasarova, Maolhat Maqsumova, Mardonkul Kulbobo. In: Rialto, Amsterdam; Filmhuis, Den Haag; Plaza Futura, Eindhoven.