We onderbreken deze uitzending...

Niemand weet nog wat er precies aan de hand is bij Adecco, de Zwitserse uitzendreus die gisteren zijn jaarcijfers zei uit te stellen. Maar op de Nederlandse beurs werd de eerste conclusie al snel getrokken: verkoop eerst, ask questions later. Uitzendketen Vedior daalde 4 procent, United Services Group (onder meer Unique), verloor 2,7 procent. Dat is kinderspel vergeleken bij de 35 procent die er in Zwitserland van de koers van Adecco af ging, maar toch: een zekere lotsverbondenheid werd kennelijk door beleggers verondersteld.

Waar ligt die verbondenheid in? Niet dat USG en Vedior nu plots ook slechtere resultaten zullen behalen. Het gaat er eerder om dat er een potentiële overnemer wegvalt. Zakenbank Kempen & Co trok gisteren meteen deze conclusie. In de drie maanden tot gisteren was de koers van USG ruim 31 procent gestegen. Die van het in Brussel genoteerde SRG (voorheen Creyfs, en moeder van Content) ging zelfs meer dan 70 procent omhoog. Om gisteren net als USG diep met Adecco mee te vallen.

Adecco is na de fusie tussen het Zwitserse Adia en het Franse Ecco door de jaren heen uitgegroeid tot 's werelds grootste uitzendbureau. Motor achter deze groei was een gestage stroom van acquisities, waarvan er overigens één in de Verenigde Staten wellicht nu de oorzaak is van het huidige boekhoudprobleem. Alom werd verwacht dat Adecco's kooplust ook aan de Nederlandse markt – de bakermat van de uitzendbranche – niet voorbij zou gaan.

Maar overnames komen er wat Adecco betreft nu voorlopig niet. En dus liep de overnamepremie uit de koersen van de doelwitten in Amsterdam en Brussel. Treffend is dat de koers van uitzender Randstad, dat te groot is om overgenomen te worden, gisteren vrijwel niet reageerde op Adecco.

Rabo Securities, de beleggingspoot van de Rabobank, publiceerde gisteren toevallig een lijst van beursfondsen die volgens analisten van de bank in aanmerking komen voor een overname: ze zijn te klein om zelf te overleven, of zo bescheiden gewaardeerd dat het voor concurrenten verleidelijk kan worden er een bod op te doen. Op de lijst prijken zowel de uitzendketen USG als SRG, naast nóg dertien andere beursfondsen waaronder Numico en Grolsch. Heeft het voor beleggers zin om de koers van dit soort fondsen mee op te bieden? Het risico dat er voorlopig niets van komt, is sinds gisteren weer wat groter geworden. Totdat duidelijk is dat er geen nieuwe Parmalats, Aholds en Adecco's meer uit het niets opduiken.

Daarvoor zal in ieder geval moeten worden gewacht tot het jaarcijferseizoen 2003 definitief gesloten is, en elke twijfel aan de boekhouding weer even achter de rug is.